banta vs. gi

Banta enligt wikipedia, läs mer här.

Att äta efter GI enligt Gi-Viktkoll, läs mer här.

Vad är skillnaden på att ändra sina matvanor och på att banta? Att banta har för mig en negativ klang då det oftast innebär massa orealistiska uppoffringar. Dieter som innebär att man ska äta väldigt reducerat och ofta med en viss inriktning under en tillfällig period för att sedan gå upp allt man har gått ner när man börjar äta på samma sätt som man åt innan man började. Kroppen chockas av för lite av det mesta och sedan chockas den igen när den vanliga maten tillförs igen.

Enligt wikipedia innebär bantning att minska energiintaget eller att äta mindre energirik mat, att öka motionen eller rent av båda två tillsammans.

Att äta efter GI innebär att välja bort vissa livsmedel och kompensera det med en annan sorts livsmedel. Det går ut på att äta ofta och att hålla insulinet i schack för att inte pendla upp och ner om dagarna. Hur många människor äter egentligen 5 mål om dagen, så som man faktiskt gör med GI?

Om man, som jag, har cirka 40 kg övervikt och är van vid att äta oregelbundet, livsmedel som innehåller ingredienser som förgiftar kroppen, småäta eftersom kroppen bara får 1 riktigt mål om dagen. Man kanske hoppas över frukosten och stoppar i sig en smörgås mitt på dagen för att sedan på eftermiddagen vräka i sig två stora portioner middag bestående av pasta och köttfärs. Såklart mår inte kroppen bra av detta levenet.

Jag bestämde mig för att ändra på mina matvanor för att jag vill inte dö flera år tidigare än vad jag måste göra, jag vill inte råka ut för en hjärtinfarkt vid tidig ålder, jag vill kunna orka leka och busa med mina framtida barn, jag vill kunna göra så mycket mer som jag kanske missar för att jag väger för mycket.

Så jag äter väldigt annorlunda från vad jag gjorde innan, jag äter så mycket mer mat än vad jag har gjort de senaste åren. Jag äter ofta och mycket grönsaker, kyckling, kött och såser. Jag älskar maten som verkligen smakar underbart jämfört med allt smaklöst som jag har tryckt i mig innan.
I det stora hela äter jag mer mat, men som innehåller mindre energi än det jag åt innan. En människa som är normalviktig och äter som vanligt, tränar tre dagar i veckan och går promenader där emellan för att hålla sig stark och hälsosam. Vad är det för skillnad på henne/honom och på mig?

Om jag tolkar texten på wikipedia så ligger skillnaden mellan att banta och att ändra matvanor och leva hälsosamt i vart målet är.

Vill jag gå ner i vikt för att vara snygg och smal eller vill jag leva ett bättre liv med en bättre kropp?

Kommentarer
Postat av: Johnny

Hej!
Jag såg att du skrev om GI och att det är jobbigt att följa. Här får du tips om en sida www.kosttips.se som ger lätta konkreta tips om hur du får in GI i din vardag. Det finns även en del bra kom-igång träningsprogram.

2008-01-17 @ 11:41:04
Postat av: Gii

Jag har också bestämt mig och valt GI-metoden. Hoppas att vi båda lyckas!

2008-03-08 @ 16:02:57
URL: http://gii.blogg.se
Postat av: T

Vilket helt otroligt inlägg. Blev helt tagen när jag läser det. Helt otroligt bra av dig på det sätt som du går in för att ändra dina kostvanor som i alla lägen inte är så lätta. Jag hoppas du kommer att lyckas och må bra! Jag kommer följa dig och försöka peppa dig!
Stort lycka till o bamsekram!

2008-03-20 @ 21:23:38
URL: http://fantastisk.webblogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0