ratatouille vs. köttfärssoppa

      Dagen har varit kaos. Brandlarmet gick igång halv sex imorse, falskt alarm, men det slutade med att jag följde med sambon i lastbilen. Förmiddagen blev inte bra gimässigt. Vi fick köpa mat på Oj! och även om en kycklingwraps kanske inte är så nyttigt så är det bättre än mycket annat. Jag försöker koncentera mig på det som är bra istället för på det som är dåligt.

     Hemkomna fick jag nog en del motion i alla fall, vardagsmotion.
Hela lägenheten blev städat, tvätten tvättad, disken diskad och så vidare. Vi hade tänkt att äta en ratatouille till middag men när sambons telefon ringde och han blev kallad till jobb nummer två så fick vi improvisera. Jag fick ihop något som kan liknas som en ratatouille/köttfärssoppa. Jag vet inte om det är okej att publicera recept rakt av från tex giviktkoll, men eftersom jag har gjort mig en egen variant så är det ju egentligen mitt eget recept.

1 röd lök
2 pressade vitlöksklyftor
1 gul paprika
1 röd paprika
1 halv spansk peppar
1 squash
4-5 tomater
1 msk provensalsk grillkrydda
1 dl grädde
salt, peppar

ca 500 gr köttfärs
3 msk chilisås
kryddor

Gör såhär:
  1. Fräs den strimlade löken i lite olivolja i en kastrull på medelhög värme. Tillsätt efter en stund vitlöken och fräs nån minut extra.
  2. Tärna paprikorna och squashen och skiva den spanska pepparn. Släng i kastrullen och låt steka/koka i cirka 5 minuter.
  3. Klyfta tomaterna och lägg i kastrullen, koka i några minuter och sänk sedan värmen. Sätt på ett lock och låt puttra tills grönsakerna är lagom mjuka.
  4. Under tiden som ratatouillen puttrar ska du bryna köttfärs. Salta och peppra, blanda i chilisåsen och krydda efter vad du tycker om. Jag använde lite paprikakrydda, vitlökskrydda och lökpulver.
  5. När grönsaker är mjuka så häller du i cirka 1 dl grädde och sedan lägger du över köttfärsen och rör om.
     Det kanske inte låter något vidare men det blev som en blandning av köttfärssås, ratatouille, soppa och gryta. I vårat hem var det uppskattat i alla fall. :)

Kommentarer
Postat av: Wånkan

Ibland måste man improvisera lite och det verkar ju har gått bra! Gillar hemgjorda recept, varken jag eller sambon är direkt bra på att använda oss av recept utan ska alltid modifiera men nu dessa dagar har vi faktiskt hållt oss till det som står för att det ska bli riktigt rätt *S*

Har inte vägt mig och ska invänta söndag.... men tror inte det hänt ngt alls. Känner ingen skillnad.... förutom att jag känner mig konstant törstig.
Sambon har lite jobbigare med sötsug och hunger som han kämpar med.
Vi har ju i samband med detta oxå lagt av med rökning så det är en hel del förändringar på en gång = )

2008-01-10 @ 08:47:54
URL: http://wankan.blogspot.com
Postat av: Wånkan

Jag som redan innan sprang som en galning till toa får det extra jobbigt nu. Blir ju 2-3 liter lätt om dagen. Hoppas det är ngt som går över för det känns lite jobbigt att känna törst så ofta.

Du får självklart länka, kan jag göra detsamma?

Vi får se hur det går med rökningen, vi har haft några tappra försök tidigare men det har inte blitt av. Har sagt att vi ska feströka och sen är hela livet en fest *S* Än så länge har jag inte känt ngt sug iaf.....

2008-01-10 @ 12:20:56
URL: http://wankan.blogspot.com
Postat av: Linruz

Tycker det låter jättegott. Kram

2008-01-10 @ 13:00:17
URL: http://linruz.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0