Hallonsmoothie

Nu är det kväll och konstigt nog har den här dagen inte alls varit särskilt svår. Man ska inte ropa hej förrän man är över bäcken men fortsätter det såhär så är jag lycklig.

Såhär på kvällskvisten är det ju bra att få i sig något lättare och eftersom jag försöker att undvika att äta bröd mer än till frukost (grovt bröd eller surdeg) så tänkte jag att en smoothie kan ju vara gott. Jag bad mamma köpa en vaniljyoghurt utan socker till mig och hon hade kollat igenom hela kylen på Ica och det bästa hon hittade var Arlas lättsockrade vaniljyoghurt med 2 % fetthalt. Jag kollade nyss på Arlas hemsida och hittade andra alternativ men de flesta är naturella. Jag insåg därför nu att jag kanske inte var så duktig som jag trodde. Jag föredrar någon slags smak än naturell men hur som helst så är denna bättre än min systers safari-yoghurt jag har tjuvat till mig innan. :P Inte mycket att göra åt nu. :)

Jag mixade ihop en smoothie hur som helst. Jag älskar hallon, det bästa är ju att plocka direkt från busken men det får duga med att plocka ur en kartong ur frysen också. Jag måste säga att den blev över förväntan god, testa själv vettja!

2 dl lättsockrad vaniljyoghurt
1½ dl frusta hallon
½ dl Brämhults Persika/Hallon (utan tillsatt socker)


Mixa och häll upp i ett stort glas, njut!

Räknade lite löst på kalorierna, trots att jag aldrig brukar göra sånt, men den kan nog bestå av cirka 190 kalorier på denna portionen. Jag känner mig dessutom fortfarande nöjd och belåten i magen, 1 timme senare...

Kommentarer
Postat av: livetoday

OOOH. hallon. blåbär är också mumsigt. men nästa gång blir det hallon för min del :D wiieehiiee. du är grym

2009-08-04 @ 21:22:16
URL: http://livetoday.webblogg.se/
Postat av: Malin

Jag tycker att du har varit riktig duktig! Ett alternativ till vaniljyoghurt är att röra ner lite vaniljpulver eller innehållet av en vaniljstång i naturell yoghurt. Om du inte skulle bli mätt på bara smoothien så kan du ju alltid lägga till ett kokt ägg :)

2009-08-04 @ 21:26:12
URL: http://malinjoe.blogg.se/
Postat av: sofie

Såg himla gott ut. Lite synd att alla grejer innehåller socker nu förtiden, men man ska inte bara stirra sig blind på det :)

2009-08-04 @ 21:50:16
URL: http://sofieavpersson.blogg.se/
Postat av: smoothie

Vad gott det ser ut! Mums! =)

Kul att det kändes mättande också.

Smoothies har verkligen hjälpt mig dra ner på sockret i alla fall. Just för att jag blir mätt och känner mig inte sötsugen länge...

Det funkar inte med alla men det är kul när det funkar.

Ha det gott! =)

2009-08-04 @ 22:54:45
URL: http://blogg.smoothiesrecept.se
Postat av: Bullen

Åh, den såg verkligen god ut!



Det är jättesvårt att hitta osockrad yoghurt! Jag brukar också äta Arlas lättsockrade vaniljyoghurt, fast lightvarianten. Den med 2 % fett är nästan FÖR krämig tycker jag!



Skönt att det har gått bättre för dig idag! Heja dig!

2009-08-05 @ 00:16:55
URL: http://www.bullenstankar.blogspot.com
Postat av: <---

Jag brukar göra en liknande smoothi till frukost. jag tar mild lätt vanlijyoguth och jordgubbar och lite osockrad hallonkräm. Det blir med smaskens.

2009-08-05 @ 00:32:49
URL: http://smalbloggen.blogspot.com/
Postat av: Malin

Hej!

Jag lade just in din blogg på min Bloglovin, ska definitivt följa den! Jag har nyss börjat med GI själv, så det kan vara kul att följa någon annan som kämpar ;)



// Malin

2009-08-05 @ 01:06:01
URL: http://lifeofmalina.blogg.se/
Postat av: Elin

sv: Tack, det är ju ganska roligt att förändra och se saker och ting växa fram även om man är trött i slutet av dagen. Och precis som du säger känns det bra att hålla sig sysselsatt.



Vad kul att höra att det går så bra för dig. När jag gick på detoxing och inte åt några kolhydrater alls så var det precis efter jul. Då var man väl lagom beroende sådär. Tredje dagen trodde jag att slutet var nära men fjärde dagen kändes allt mycket ljusare. :)

2009-08-05 @ 10:33:43
URL: http://svartspets.blogg.se/
Postat av: Malin

Bara kul med frågorna :)



Vid hyllan där vaniljsockret står så finns det något som heter ekologiskt vaniljpulver. På samma hylla som vaniljstångarna finns.



2009-08-05 @ 11:34:44
URL: http://malinjoe.blogg.se/
Postat av: Fia

Den där smoothien såg jättegod ut. Min dag igår gick rätt så bra den också känner jag. Jag åt en kycklingrulle, men det var bättre än att klämma i sig en kycklingtallrik med pommes. :)



Jag äter inget bröd på mina mackor. Jag äter philadelphiaost istället. Den lätta varianten helst. :)



Jag och mina kompisar brukar träna två dagar i veckan. Det är nog dags att köra igång med det igen känner jag. Det börjar liksom bli dags nu. :) Jag ska komma igång med promenaderna. Ska gå en innan jag hämtar sonen tänkte jag och sen ska jag gå imorgon på förmiddagen när jag lämnat han på fritids. Sen när skolan börjar så ska jag fixa kort och börja simma. Det ska bli så himla skönt känner jag. Springa ska jag börja med igen så fort jag kommer under 80 kilo. Vill inte belasta mina knän för mycket och hinna få upp lite flås innan det är dags.



Jag har en del planer för hur det ska gå och jag tror att det blir lättare nu när min sambo förmodligen kommer att jobba hela tiden och inte vara hemma. Det är lättare att göra egna rutiner då.



Jag tror på dig också. Nu tar vi oss genom en till dag utan onödigt mycket socker tycker jag. :) Kram

2009-08-05 @ 12:08:44
URL: http://lusth.blogspot.com
Postat av: Fia

Känner mig tvungen att skriva igen. :) Det är tredje dagen nu i rad som jag inte ätit godis eller nå annat sånt där och visst jag känner inte att jag har ont i huvudet eller blir knäpp men jag är så himla sugen. Igår satt jag och tänkte på godis och nu är jag visserligen hungrig men är också snusksugen på godis. Det är skitsvårt måste jag säga.



Jag har inte sagt något till min sambo än om att jag börjat skärpa mig. Vet inte om han märkt något. Det är ju bara tre dagar sen jag startade. Jag brukar börja och sluta och börja och sluta hela tiden så jag tänkte att det är lika bra att säga något när jag har ett resultat istället. :)



Sitter precis och äter något som jag bara vaskat ihop av det jag hade hemma. Det blev wokad kyckling och wookgrönsaker med jordnötter och en halv dl lättcreme fraiche i det, vitlök och lite salt. Jättemysko men det bara blev så. Gott är det också. :) Kul när man känner att det är kul att laga mat igen.



Jag har inte känt mig sugen på att äta något egentligen på länge. Dropp hade funkat bra för mig alltså. Nu känner jag att jag är igång igen. Jag liksom känner mig fräsch och igång. Eller ja jag luktar rätt illa känner jag nu när jag dricker mycket vatten. Men fräsch på så många andra sätt. :) Har säkert inte gått ner något än. Men jag hoppas att det kommer i alla fall.



Jag måste verkligen se till att komma igång att röra på mig. Redan i eftermiddag. Är jag igång så är jag igång och då känner jag hur skönt det är och vill fortsätta.



Så ladda Ipoden och lyssna på Lars Winnerbäck ett varv runt. Det ska bli så sjukt skönt.



Du inspirerar mig och pushar mig framåt. Tack så jättemycket för det. :)

2009-08-05 @ 13:05:02
URL: http://lusth.blogspot.com
Postat av: Karoline

jag gjorde precis en blåbärs smoothie. hade i (förutom blåbären) enbanan, mjölk och is :)

2009-08-05 @ 21:35:29
URL: http://wordsareveryunnecessary.webblogg.se/
Postat av: KeennaS

Ett tips, var inte rädd för fettet, utan för kolhydraterna, jag brukar ha som mål att en vara inte ska ha mer än MAX 10g kolhydrater per 100g och det är verkligen MAX, detta vet jag fungerar på GI också och inte bara LCHF eftersom min mamma höll detta. =)



Kram på dig =)

2009-08-05 @ 22:47:17
URL: http://keennas.blogg.se/
Postat av: Think Thin

Såg grymt gott ut det där! Mums!

2009-08-10 @ 21:34:29
URL: http://thinkthin.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0