vad är hälsa?

Jag skulle gå och lägga mig för en timme sen men kikade in lite snabbt på bloglovin och topplistan över hälsobloggarna, där den här bloggen är placerad. Jag har tänkt på det förut men slogs ännu mer av det ikväll när jag gick in på några av dessa "anorexiabloggarna", eller vad man nu ska kalla dem.

Jag kan bli ledsen på att "såna" bloggar ska ligga på topplistan över hälsa. Hälsa är väldigt mycket och olika för alla, antar jag. Det är också skillnad på anorexiablogg och anorexiablogg. Det finns många som bloggar om sin väg till tillfrisknandet och det tycker jag verkligen är hälsa i högsta grad. Men alla dessa andra, där det redovisas exakt hur lite människorna bakom skärmen faktiskt äter men fortfarande har fet ångest för att dom äter för mycket, de bloggarna där vartenda inlägg har en medföljande bild på benrangel som ska fungera som thinspiration eller vad sjutton dom nu kallar det.

Jag är medveten om att jag antagligen är ute på djupt vatten som skriver detta och jag tar mer än gärna emot era åsikter så länge det är på ett civiliserat sätt. Anorexia och Bulimi är sjukdomar, sjukdomar tillhör hälsa - absolut. Jag antar att det jag reagerar på är att jag har uppmärksammat så många bloggar med ohälsa inom kategorin att jag blir lite orolig. För ju mer lättåtkomligt man kan hitta sånt här, desto lättare är det att ta det som motivation att göra likadant. Precis som att ni skriver till mig att jag är en motivationskälla, så blir ju också dessa tjejer (har inte sett någon kille) det på samma sätt för andra som kanske redan har halkat in i det tankesättet men som pga bloggarna fastnar ännu mer. Jag vet egentligen inte.. men ändå tänker jag.

Den här bilden på Kate Moss har jag sett många gånger, inte bara i de tidigare nämnda bloggarna utan också i andra sammanhang och oftast är det för att människor tycker att hon är så sjukt snygg och har en perfekt kropp på denna bilden. Det tycker inte jag, jag tycker att hon är galet smal. Alldeles för smal och jag skulle hellre se ut som jag gjorde för 10 kilo sedan för resten av mitt liv, än att vara sådär smal. Om man jämför med bilden på Jessica Alba som jag har letat fram så är det säkerligen inte många kilon som skiljer men ser ni ändå skillnaden?

Jag tycker att Jessica är den som är sjukt snygg. Hon har former på kroppen, en liten kula eller vad man ska säga om magen men hon är ändå smal. Bara det faktumet att revbenen inte syns gör att hon ser hundra gånger hälsosammare ut än Kate och att armarna ser ut som armar istället för tändstickor. För mig är Jessicas kropp min drömkropp men jag lever i verkligheten och jag vet att jag inte skulle kunna se ut sådär även om jag inte var, eller hade vart stor innan. Det är nog inte heller hur jag tänker mig mitt ideal, min idealkropp är definitivt några kilon till.

Sen får man ju ta till sig att båda bilderna är retuscherade otroligt mycket. Men nu har jag gjort en jämförelse med just dessa två bilder i det skicket dom är. Vad tycker ni?

Läste också att Jessica faktiskt var diagnostiserad med anorexia 2001 men är friskförklarad sen länge...

Kommentarer
Postat av: ÄtaTränaKämpa

Jag håller helt med dig!

Det är sorgligt att så många, famförallt unga men inte enbart, tjejer har kroppar av den typ som Kate Moss har till vänster, som en förebild.

För övrigt när dte kommer till häla tror jag inte just Kate r så mycket att hänga i julgranen över huvud taget. :(

2009-09-07 @ 00:20:08
URL: http://atatranakampa.wordpress.com
Postat av: I våran lilla vrå (C)

va bra skrivet.. ja, man funderar ju varför alla dessa bloggar av den sorten ökar. Från början kunde jag bara hitta nån, nu behöver man inte längre leta för att hitta..



Hälso ser ju ut på olika sätt - precis som du säger.

Jag har lite svårt att se hälsan i att vara för smal å dessutom sträva efter det...?!



2009-09-07 @ 08:42:24
URL: http://cettciliasklotter.blogg.se/
Postat av: Lomina

Jag håller med om att det är alldeles för lättåtkomligt för unga tjejer att läsa om andra tjejer som svälter sig. Tillslut kommer det ju att bli en vardag för dem och de kommer inte förstå att idealet är helt galet fel! Jessica i all ära, men den vackraste kändisen enligt mig är Beyonce! ;)

Väldigt bra inlägg!

2009-09-07 @ 13:02:28
URL: http://l0mina.blogg.se/
Postat av: livetoday - 52 kilo

jag håller med dig annis. du är så klok! ALBA är så snygg. TYRA BANKS är också det :D beyonce också :) hihi

2009-09-07 @ 15:39:47
URL: http://livetoday.webblogg.se/
Postat av: Alexandra

Det går nästan snabbare att tina på spisen än i micron, och då är redan kastrullen varm och bara att steka direkt. :)



Den filmen är helt underbar. Älskar att bli påmind om kulturen. Har rötter från Grekland, så man blir lite varm om hjärtat. :)

2009-09-07 @ 17:01:33
URL: http://sandystardust.blogg.se/
Postat av: Fia

Nä jag kan ju inte tycka att en pågående anorexia är något som ska uppmuntras eller så. Nu har jag inte läst några bloggar om det. Men kan också tänka mig att det borde fungera avskräckande också för de som kanske inte blivit riktigt lika sjuka. För de som kanske fortfarande har någon form av kontroll över sitt tänk och hur de agerar fortfarande. Unga pojkar och flickor som kanske är lite missnöjda med sin kropp men inte tycker att det är värt besväret egentligen.



Frågan jag tycker man kan ställa sig är om det här med att blogga om sin sjukdom är något som hjälper de att se friskt på det eller om det är något som kanske pressar de ner i avgrunden lite lite till i och med den press man kan få utifrån i form av läsare och kommentarer.



Hoppas det är bra med dig annars. Själv tycker jag väl att det går sådär, känner mig ganska så groggy just nu. Sambon är sjuk och jag börjar fundera över om det inte är min tur nu också snart. Har inte gått någon promenad nu idag. Funderar på om jag ska göra det imorgon om jag inte mår dåligt. Jag måste fortsätta så att jag inte slutar. :)

2009-09-07 @ 18:04:28
URL: http://lusth.blogspot.com
Postat av: J

Jag förstår absolut vad du menar, och håller med dig om det. Vad man dock måste ha i åtanke är att för många som skriver de "svältbloggar" (om man kan kalla dom det, men det är ju vad de är så jag kallar dom det) gör det för att överleva, även de måste få utlopp för sina känslor och framför allt trånar de efter respons för personer i samma situation. Har själv varit en av dom som suttit i timmar och läst dom, av anledningen att jag kände exakt samma sak som dom och på något sjukt sätt blev de mina förebilder, för de klarade sig på ett par glas vatten om dagen. Att de ska förknippas med hälsa är fel, det är ohälsa i allra högsta grad. Men folk triggar varandra, och när man inte klarar av att prata med folk IRL så blir nätet ens främsta sociala värld. Jag försvarar dom inte, men jag förstår dom. Förstår också varför det finns så många av dom och varför de är så populära som de faktiskt är. De ÄR mkt riktigt som du säger en motivationskälla för väldigt många, precis som diverse pro-anasidor som flurerar här och var och visar bilder på tjejer och killar som är så smala att man inte tror att de är vid liv. Men som sagt, ätstörningar finns överallt i en alldeles för stor skala, och bloggarna blir en överlevnadsvärld för många personer. Vet inte alls varför jag skrev allt detta, jag vet inte heller, vet bara hur det var för mig, och jag tänker också.

Ta hand om dig.

2009-09-07 @ 21:11:44
Postat av: Fattie

Jättebra inlägg!



Och visst är det känsligt med ätstörningar... men att se upp till en tjej som svälter sig själv är ju lika illa som att se upp till en schizofren som slutar äta sin medicin. Destruktiva personer ska INTE vara förebilder!

2009-09-07 @ 21:27:43
URL: http://tjockasmalajag.blogspot.com/
Postat av: livetoday - 52 kilo

DEN ÄR SUUUPERMYSIG :D:D annis, WIIIIIE..lyckopip.. :D:D:D

2009-09-07 @ 22:53:04
URL: http://livetoday.webblogg.se/
Postat av: emliscious

jag skrämms oxå av de bloggarna... och av hur de inspirerar andra... det är sjukdomar och det är läskigt att folk progagerar för anorexia som om det vore något man kan/bör välja... läskigt...

2009-09-08 @ 09:00:44
URL: http://emliscious.blogspot.com/
Postat av: Emmas Form - vägen mot en starkare och friskare kropp

Håller med dig till fullo.

2009-09-08 @ 10:10:12
URL: http://emmasform.blogg.se/
Postat av: ida

Kanonbra skrivet! har oxå reflekterat över detta. hemskt. Synd att inte förebilderna kan vara "normala". din blogg är verkligen inspirerande:)

2009-09-08 @ 12:52:37
URL: http://www.idapersson.se
Postat av: Jessica

Hej! Jag undrar vad äter du till frukost? har du några hälsosamma/smaltips på vad man kan/bör äta till frukost? :)

2009-09-08 @ 21:33:11
Postat av: Bella

gud va snygg Jessica Alba va på den där bilden!

2009-09-11 @ 22:30:24
URL: http://bellahs.blogg.se/
Postat av: Dareling

Vilket bra inlägg. Jag håller verkligen med, och tror tyvärr att ätstörningsbloggarna snarare peppar folk än tvärtom, avskräcker.

2009-09-12 @ 00:51:15
URL: http://dareling.blogg.se/
Postat av: Robin

Jag kom på en sak... dom där tändstickorna lär ju ha sjukt kass ämnesomsättning, eftersom de svälter hela tiden. Så jag fattar varför de gråter när de äter en morot för mycket. ''Åh, nej, nu kommer jag gå upp tre kilo''

2009-09-12 @ 12:18:42
URL: http://rsvedling.blogg.se/
Postat av: Cicci

Vilken bra rflektion, har tänkt samma sak ibland då jag varit på bloglovin. Vissa av anorexia bloggarna borde tas bort nästan ..

Håller med om att JEssica Alba är sjukt snygg och Kate lite väl smal ..

2009-09-13 @ 21:48:24
URL: http://www.metrobloggen.se/ciccisdagbok
Postat av: Belebrian

Underbart skrivet! Jag tycker det är jätteviktigt att belysa just det här problemet. Att kämpa för att få en sund livsstil och att ha anorexi är INTE samma sak. Det är inte på något sätt hälsosamt att ha en ätstörning och jag tycker det är sorgligt att just sådana bloggar uppmärksammas. Hur kan man sträva efter att vara sjuk undrar jag? Jag har själv "lidit" av bulimi under flera år och det var ett rent helvete att ta sig ur det och jag märker att jag har lätt för att falla tillbaka i samma beteende nu när jag försöker gå ner i vikt även fast jag vet att det inte är rätt väg att gå. Anorexi och bulimi är sjukdomar som borde uppmärksammas mer, med negativ betoning. I dagens läge strävar många ungdomar och även vuxna människor efter att se ut på samma sätt som kändisar som har ett BMI under 15 och vad är det för slags ideal egentligen?

Nu blev det väldigt långt, men det jag egentligen ville säga var att du är fantastisk som vågar belysa det här problemet. Bra jobbat!

2009-09-14 @ 11:55:01
URL: http://belebrian.blogg.se/
Postat av: Linda

haha ja jag ser skillnaden,

tycker det är vidrigt när revbenen syns!

2009-09-15 @ 07:10:56
URL: http://oochiie.blogg.se/
Postat av: Pia [stjerndorff.com]

Vilken superfin blogg! Ska helt klart börja följa dig! Har samma startvikt som du har, lustigt nog. Alltså lustigt att det är exakt samma startvikt. Är lite längre än dig däremot. 171 cm. Försökte börja min första viktresa för två veckor sen nu, men har ingen våg så jag vet inte hur det har gått än. Tänkte jag skulle mäta en gång i månaden. Har dock slarvar ordentligt hela helgen då jag var sjuk. Har aldrig försökt gå ner i vikt förr (är ganska nyss fyllda 20 år) så jag hoppas att det går bra när jag verkligen börjar försöka (kanske när jag köpt nya batterier till vågen?! haha)

2009-09-15 @ 12:13:02
URL: http://stjerndorff.com
Postat av: Lila

Hej! Har inte läst ditt senaste inlägg. Men måste bara säga vilken förändring som har skett på dig när jag såg fotona på dig. Så härligt och peppande att se.



Många styrkekramar till dig från Lila

2009-09-15 @ 19:26:05
URL: http://drommenometttillbarn.blogspot.com
Postat av: elsa

Mycket bra skrivet, dock har jag några synpunkter i detta temat, för att alla ska känna sig lika värderade.



Det är väldigt lätt att skriva om andra och problemen med det dom gör. man tänker aldrig på att sätta sig in i situationen själv. Dom flesta borde förstå att äs är ett sätt att få ut sina känslor på. Vissa dricker, drogar, äter sig feta, svälter eller hetsar, tränar okontrollerat, skär sig. Ett sätt att skada sig pga av olika anledningar. Men här kan man dra alla under samma linje och mena att alla faktiskt mår dåligt. När man uträttar någonting av dethär känner de flesta ett välbehag, dom får en känsla av "hemma" och det blir ett beroende.

Nu får vi tänka på att de flesta ana eller mia bloggarna är inte till för att peppa andra att börja som de gör. Alla skriver om vad de tycker är rätt eller fel nu för tiden, det har de också rätt till. Det är även ett sätt att kommunicera med andra som känner likadant vilket ofta medför en bra känsla till personen. Ja, det är sjukdomar. Men frågan är då, var går gränsen till att bloggen ska få godkännas och inte? Din blogg handlar om att gå ner i vikt, för andra med äs är det också ett slags peppande ögonblick att läsa om någon annan som kämpar för att gå ner i vikt.

Försök sätta in dig själv i situationen att du har ett beroende och skriver för att på något sätt tygla dina känslor. Skulle du bara strunta i det? nej, man tänker ju aldrig så långt och vipps så är man fast i det själv.

2009-09-15 @ 20:16:30
URL: http://yourdownfall.blogg.se/
Postat av: naughtyn

Något som jag tror gör det hela lite extra farligt är att de här anorexiabloggarna faktiskt många gånger är bättre än normala "gå ned i vikt"-bloggar vad det gäller att dela med sig av tips och peppa varandra. Det lockar säkert fler i fällan som blir motiverade av att gå in och läsa om de andras sjuka kämpande.



Jag tror att det är blogg.se som i alla fall inte tillåter pro-ana bloggar. Det tycker jag är bra!



2009-09-17 @ 11:49:17
URL: http://naughtyn.blogg.se/
Postat av: emelie

jag håller helt med dig! dessutom tycker jag att du verkar jätteduktig! själv tycker jag att jag är smal, men om jag ser hur vissa (dom flesta?) ser ut i media känner jag mig ändå tjock.. man vet inte vad som är rätt.. det tycker jag är jättejobbigt!

2009-09-17 @ 16:16:30
URL: http://eaman.blogg.se/
Postat av: Brutala Bloggen

Jag skulle också vara helnöjd med 10 kg mindre (väger 77kg nu, vill ner till 70 egentligen det är mitt mål. Är 166cm lång). När jag vägde 70 var jag lagom, former men ändå smal. Jag skulle nog inte trivas att se ut som kate moss kroppsmässigt. Albas skulle jag nog kunna leva med haha

2009-09-19 @ 17:35:02
URL: http://metrobloggen.se/ruv
Postat av: Leroy

Hälsa är mer än att bara vara nyttig. Jag tror inte, eller snarare, vet att inte en enda av de "uppmuntrande" anorexi bloggarna anser att dom är nyttiga. Men de handlar om hälsa. Ohälsa.

2009-09-22 @ 06:50:18

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0