ON/OFF-knapp på känslorna

Jag var hos psykologen igår och en sak som jag ska börja arbeta med är att stänga av känslorna i situationer där jag inte borde använda dom så som jag gör nu. Man ska ju egentligen inte behöva känna efter och basera sitt beslut om att gå upp ur sängen varje morgon efter hur det känns inuti. Man ska gå upp ändå. Automatik. Det kanske låter simpelt för er men för mig kan det vara en kamp nästan varje morgon.

Tydligen så är det så det funkar med depression, man beslutar med känslorna för mycket i situationer där dom inte ska finnas. Det kommer att bli jättesvårt för mig, jag har mått som jag gör i 9-10 år och under den tiden har det bildats väl inkörda hjulspår både för tankesätt och agerande. Men jag ska lära mig, jag ska hitta tillbaka till automatiken.

Vad jag vill säga är att det tändes små ljus för mig igår under besöket, jag började förstå vissa delar av varför jag agerar som jag gör och varför jag har blivit som jag är. Hon är bra, hon som jag träffar. Jag har en svår och lång väg framför mig men jag tror faktiskt på att en förändring kommer att ske.

Kommentarer
Postat av: Lina

Det här kommer att låta superklyschigt, men just grejen att du SER att en förändring kommer att ske är ju en stor del av allting. Jättebra!



Låta det ta tid, att förändra sig själv och hantera (och bli kompis med) sina tankar och känslor är inte lätt - men det går!



Fortsätt kämpa, du är jätteduktig!

2010-07-30 @ 09:46:58
URL: http://linasliv.blogg.se/
Postat av: marielle

Allt det här har ju byggts upp under tid så det är ju klart att det kommer ta tid innan det blir bra igen. Men jag säger som föregående talare, att du börjar förstå varför och att du ser att det kommer bli en förändring. Det är en bra bit påväg!



Du är stark, du fixar det här. Jag tror på dig! :)

2010-07-30 @ 10:43:09
URL: http://motettlattareliv.blogg.se/
Postat av: Pärlan

Vad härligt att hon du träffar är bra! Det är så otroligt viktigt att träffa rätt person när man ska jobba med sig själv. Är glad för din skull!

Och du kommer må bättre, sakta men säkert. :) Skynda långsamt som det heter ;) Du är jätteduktig som kämpar så! :)

2010-07-30 @ 11:20:44
URL: http://phatgirl.devote.se
Postat av: My

Jag håller alla tummar för dig och att du hittar lösningar :)

2010-07-30 @ 11:51:27
URL: http://myafsolhem.blogg.se/
Postat av: Evalinn

Vad intressant, jag har aldrig tänkt på det på det sättet, men visst är det så! För mig är rutiner jätteviktiga. Om jag går upp varje morgon samma tid och har min morgonrutin (som jag provat fram och som jag gillar) då är det så mycket lättare att bara gå upp utan att känna efter, som du skriver, att göra det automatiskt. Känner jätteväl igen mig att låta känslorna styra för mycket ibland.

Postat av: Ella

Du kommer att fixa det! Vi finns alla här och stöttar dig under vägen, även om det är bakom en datorskärm!

Du är bra och duger precis som du är, små steg i taget är det man får jobba med!



Ibland tror man att man är längst ner på botten men det är man inte. Man kan och gör så mycket bra saker hela tiden, fokusera på det- då känner man sig plötsligt uppe vid ytan igen och har man väl hamnat vid ytan så hamnar man snart uppe i luften och flyger med lätta vingar!



KRAM, ta hand om dig!

2010-08-01 @ 11:57:04
Postat av: Sofia

Klok inledningstext du hade i högerspalten..Precis som du skriver finns det många vägar och många sätt - vilken väg är då din väg??? Vad är det som motiverar dig till att träna och äta kost som ger dig rätt bränsle till att orka både vardag och träning och va lycklig?...All lycka i framtiden - du kommer lyckas!! Kram PT Sofia

2010-08-02 @ 15:42:36
URL: http://traningskoll.shapemeup.se
Postat av: Eric

Hej,

Jag tycker du gör det bra!

Kan man få din msn möjligtvis? Och peppa osv.

Lycka till!

2010-08-03 @ 18:04:39
Postat av: Stefan

Hallå! Nyligen bestämde jag mig för att lista Sverigs samtliga bloggar relaterade till hälsa. Däribland ämnen såsom viktnedgång, träning, sjukdommar, mental hälsa, livsstil, mm. Eftersom din blogg passar in där så skulle jag gärna se att du la till den. Iden är att likartade ska hitta motivation att själv fortsätta blogga och utvecklas. Givetvis kostar det inget.



http://www.halsoartiklar.se/bloggar/

2010-08-03 @ 23:23:54
URL: http://biggest-loser.se/
Postat av: livetoday - 52 kilo

SÖTNOS :) hihi nej seriöst utan dig hade jag inte klarat det. KRAM

2010-08-05 @ 14:21:34
URL: http://livetoday.webblogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0