kunskap är makt

Natalie skrev:
"Kan du inte bara må bra nån gång släppa alla problem och göra nåt kul!! det är inte svårt om man bara vill, herreegguudd !!! sluta att gnälla det finns garanterat människor som har det så mycket jävligare än du."

Jag är glad att jag får så mycket positiv respons från så många människor, jag vågar inte ens tänka på hur många unika besökare som har passerat min sida sen jag startade. Jag är glad att jag inte har fått mer kommentarer som den här ovan, inte fler än jag kan räkna på en hand vilket är helt okej men man får också räkna med en reaktion från min sida. Eftersom personen inte lämnar något sätt att svara så känner jag att jag behöver skriva direkt här och svara.
Jag utlämnar mycket av mig själv på den här bloggen, jag lägger upp bilder på mig själv i bara underkläder och jag skriver ner mina tankar för att visa både framgångar och motgångar, för att visa att man inte ändrar sina dåliga vanor och sitt dåliga liv i ett svep. Jag är ärlig, så brutalt jävla ärlig och det här är bara jag.

I 8 år har jag haft en sjukdom som kallas depression. [Läs mer här] Det är en sjukdom med en diagnos precis som cancer eller vilken annan sjukdom som helst. Problemet är att det är så mycket svårare att diagnostisera en psykisk sjukdom än någon fysisk vilket gör att man ofta inte blir trodd. Tillsammans med det faktumet att tonåringar utnyttjar sin normala tonårsdepression och kallar det depression gör inte saken bättre. Man blir inte trodd utan får om och om igen höra meningar som "Ta tag i ditt liv och ryck dig i kragen, gör något åt det". Jag har gått hos kuratorer, terapeuter och psykologer, träffat läkare och under en period åt jag också medicin. Ibland har jag mått bättre under perioder men ofta kommer det tillbaka förr eller senare. Jag kan inte påverka det mer än jag gör, jag sliter som ett djur för att det inte ska ta över mig helt och att det ska sluta med att jag ligger som ett avstängt skal dagarna igenom - för tro mig, jag har vart där också.

Den här kommentaren gjorde mig upprörd, egentligen borde jag bara låta det rinna av mig men jag vill att ni ska förstå. Det är ingen av er som vet vad jag har gått igenom, det är ingen av er som vet hur det är att vara Anna och jag vet inte hur det är att vara er. Att någon ska tala om för mig att det inte är så svårt får mig att vilja banka in kunskap i den personens huvud, bokstavligen. Att vakna på morgonen och känna noll lust till något men att ändå gå upp och göra det man ska göra under dagen, det är att göra något åt sitt liv. Att gå och träna trots att man bara vill ligga i sängen och lipa av ingen anledning är att göra något åt det. Försök själv att göra något kul när allt du en gång tyckte var roligt plötsligt är en pina, känn frustrationen när inget är det minsta roligt längre, när du bara gör det som förväntas av dig. För bara ett år sedan hade jag legat där i sängen utan att ens försöka, utan att ens gå upp på morgonen. Idag går jag upp.

Så snälla, ge fan i att tala om för mig att jag ska sluta gnälla och göra något kul istället. Jag tror inte att du eller någon annan skulle säga till en cancersjuk person - men sluta gnälla, det finns människor som har det värre än dig eller det är inte så svårt att bli frisk om du bara vill.





Kommentarer
Postat av: Karin

visst finns det människor som har det mycket jävligare...så är det väl alltid om man nu ska dra allting till det yttersta..men..man är bara människa själv och det som händer runt omkring en eller med en, det påverkar ju självklart ens liv på ett positivt eller negativt sätt...och man KAN inte gå runt och jämföra sig själv eller sitt liv med andra hela tiden...mår man dåligt en dag så ska man väl få uttrycka sig om det med..utan att behöva känna "dåligt samvete" över att andra har det säkert mycket sämre eller mår sämre.



Jag tycker Natalie's kommentar visar på noll empatisk förmåga.



Jag tycker du är enormt stark och du har kommit långt, även om du har tunga dagar. Det finns ju en tydlig medvetenhet i det du gör.



Kram





2008-12-07 @ 20:29:50
URL: http://litenbrun.blogg.se/
Postat av: Sanna

Det är därför jag älskar din blogg vännen. Vi är så lika på många sätt men mycket på grund av att vi delar vårat liv med andra, vi ärliga med det vi skriver.



Vi skriver om känslor för sådana är vi. Herre gud jag ska vara tacksam över att jag lever idag jag har blivit utatt för döden så många gånger jag har gått över så många hinder i mitt liv. Vi skriver av oss våra känslor. Du ska vara så stolt över dig själv för mig är du en inpiration och en kraft på grund av att du skriver vad du känner och tänker.



Vad den människan skrev får stå för henne, ingen har tvingat henne att läsa din blogg. Du har många läsare och du betyder så mycket för mig.Du ska inte slås ner av någon som inte har någon kunskap eller känner dig. STÅ PÅ DIG ÄLSKDE VÄN....

Du är bäst och forsätt att vara DU...

Kramar om dig hårt

2008-12-07 @ 21:15:00
URL: http://sannasuppner.blogg.se/
Postat av: Lotta

Alla människor har sina egna helveten, det kommer alltid att finnas de som har det värre. Men det betyder inte att det du eller jag känner är mindre jävligt än vad någon annan känner. Stå på dig och låt ingen okänd människa dra ner dig i skiten!

2008-12-07 @ 21:40:33
URL: http://systerc.blogspot.com
Postat av: Ingrid

Folk tror att det är så himla enkelt. "Men ryck upp dig bara! Allt blir mycket bättre om du bara tänker positivt!"



Visst, om det var så lätt skulle ju ingen vara deprimerad...

2008-12-07 @ 22:53:13
URL: http://tankarsombankar.bloggagratis.se
Postat av: Therese

Så jävla bra skrivet!

Lider själv av depression och är så less på folk som anser sig veta att det bara är att "rycka upp sig" och "göra nåt kul ist".

Kämpar själv med vikten, men tyvärr hindrar depressionerna det en heldel. Men jag anser att det gör en lika svag som många andra sjukdomar (lider man av fysiska sjukdomar är det helt plötsligt helt ok att vara svag/orkeslös från och till, men inte psykiska av nån anledning :( ) ...och då får man helt enkelt lägga vikten åt sidan och kämpa på när man har sina bra stunder ;)



Tycker förresten du är jätteduktig! Din blogg är verkligen en inspiration för mig.



Kämpa på!

2008-12-08 @ 00:59:46
URL: http://therance.blogg.se/
Postat av: Linda

Det är jobbigt när folk inte tror på att man har depressioner o tror att det bara går över sådär, iof, mitt gick ju typ bara över, hade en p-stav men folk trodde inte att det var den, men jag mår mkt bättre sen jag tog ur den. Jag pratade med lärare o så i skolan i nästan ett år, men dom hjälpte mig inte direkt, dom började tro att jag gick på droger o så :S då mådde man ju bara sämre, så jag hoppade till slut av skolan, strax innan studenten, för att dom inte kunde ge mig någon tillräcklig hjälp.

Det var jobbigt, men nu mår jag bättre o bättre, får ta tabletter ibland mot ångest o så , men nu ligger jag inte o gråter mig tillsömns jämt o så .



Och jag hoppas att din viktnedgång o allt kommer gå bra för dig :)

2008-12-08 @ 03:23:55
Postat av: Nenny

Ta inte åt dig vännen! Det är fruktansvärt lågt av denne Natalie att tracka ner på dig. Vad vet hon om ditt liv?? Är man en sån människa som bara vill trycka ner andra så har man ett sorgligt liv. Att sitta skyddad bakom en datorskärm och säga fula saker till nån är så sjukt lågt.



Hoppas du kan skaka det av dig, även om jag förstår att det kan vara svårt när man fått nåt sånt kastat i ansiktet.



Skickar över massa styrkekramar till dig!

Du är stark! Låt inte detta ta över dig!!



Kraaaaaam

2008-12-08 @ 07:58:47
URL: http://nenny.bloggagratis.se/
Postat av: Fia

Bry dig inte om sånna kommentarer är lätt att säga.. Försök att inte låta det krypa in på skinnet på dig. Du är duktig och du kan du har beviset på den här bloggen. Både bilder, text och i antalet läsare.



Strunta i ogrundad negativ kritik, det mår ingen bättre av.



Jag skickar några cyberkramar och hoppas att det får dig att tänka på något annat. Du är bäst!

2008-12-08 @ 08:44:01
URL: http://lusth.blogspot.com/
Postat av: camilla

Tycker det var bra skrivet :) Heja dig!!

Folk tror att det är såå enkelt att bara säga" kom igen nu ryck upp dig du kan klara detta".....osv Men ibland är det verkligen inte det och speciellt inte om man är depprimerad. Jag vet hur det kan vara min mamma led av detta och det var inget kul ,i och för sig stod jag då jämt och hade inte detta själv.Men jag kan bara tänka mig hur det är.

Men stå på dig!! Du är stark!

Kram

2008-12-08 @ 12:29:47
URL: http://www.hallonpajen.wordpress.com
Postat av: Sandra

Den där kommentaren var du verkligen INTE värd! Du som är så duktig och gör framsteg hela tiden. Jag beundrar dig! Stå på dig tjejen :)

2008-12-08 @ 12:49:42
URL: http://sandrandersson.blogg.se/
Postat av: Linda

Du, jag vet precis hur det är. Jag vet också hur det är att gå igenom en depression. Just stay strong. We'll see the light someday!

2008-12-13 @ 20:25:59
URL: http://liiiiinda89.blogg.se/
Postat av: Ebba

Utnyttjar sin tonårsdeppression?

2010-03-10 @ 19:19:33

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0