hjälp vad svårt!

Jag har gått omkring på Gekås hela dagen idag.

För det första så är det en ren vana att alltid köpa med mig billigt godis hem, speciellt marsipanbröd från Anthon Berg. Men jag klarade det och det var lite tråkigt att se min familj plocka massvis med sötsaker i kundvagnen men, det kändes samtidigt ganska lätt för jag lät bli för min egen skull.

För det andra var alla hungriga när vi skulle åka hem och som vanligt stannade vi till i Varberg och åt på McDonalds. Jag åt ingenting. Visst.. det finns sallad men jag tycker att det är hutlöst att betala 60 spänn för en liten fjantig sallad som jag inte ens blir mätt på. Hemma i kylen stod en sallad från igår med mache och spenat, lite fetaost, avocado, tomat, gurka och lite matvete och väntade. Så även om det kändes tungt att se på familjen när de åt hamburgare så var även det ganska lätt eftersom jag gjorde det för min egen skull.

Men nu, för det tredje, nu har jag sett hur de har packat upp all choklad på bordet där nere och jag är.. sugen är inte ens ett tillräckligt starkt ord. Jag har suttit och stirrat på chokladen och dividerat med mig själv tills jag kom på vad jag gjorde. Då gjorde jag lite citronvatten för det var ett tips jag fick mot sötsuget och sen borstade jag tänderna, mitt eget tips. Men tro inte att det hjälpte.. jag vill ha den där chokladen. Jag vill, jag vill, jag vill...

men fan heller att jag ska!
______________________________________________________________________

Update 22.14
Nej, jag vann! Det blev en hallonsmoothie med en touch av jordgubbar och apelsin istället! :D

Kommentarer
Postat av: Fia

Jag känner så igen mig. Sambon stod och var på väg att köpa en butterkaka innan (ja han är ett spinkigt kakmonster) och jag blev så sugen. Han tryckte upp den i ansiktet på mig så att jag skulle lukta och jag var så jävla nära att slita ut den och äta upp den mitt i affären.



Jag är också rubbat sugen. Så sugen att jag skulle kunna äta hur mycket som helst.



Är dock stolt över mig själv. Var på väg att köpa en isglass innan idag men lämnade tillbaka den och struntade i det. Det kändes jättebra. Nu borde jag dock ha ätit för några timmar sen så jag kommer förmodligen äta som en gris. Jag misstänker det i alla fall...

2009-08-05 @ 20:05:37
URL: http://lusth.blogspot.com
Postat av: therese

Fy fan vad stark du är !!!!

2009-08-05 @ 20:16:21
URL: http://slutavarafet.blogg.se/
Postat av: s

fy fan vad du är duktig. du sporrar mig! - 7kg här! :D

2009-08-05 @ 20:20:49
Postat av: Caroline

Wow. Jag är så galet imponerad utav dig. Tänk att du klarade allt det där idag. Detta kommer du fixa galant. Roligt med Ullared dessutom. Dit vill ja med!

2009-08-05 @ 20:22:03
URL: http://carromeller.blogg.se/
Postat av: Fia

*sry, råkade skicka en tom kommentar.



Men det jag tänkte på att 70% choklad är ju inte fel att äta? Den innehåller ju väldigt lite socker.. Det finns en 70-72% på lidl som är jättegod :)

2009-08-05 @ 20:31:22
URL: http://fiacaroline.blogg.se/
Postat av: Elin

Åh, vad jobbigt det låter! Men jag tror på dig! När du väl vant dig så blir det en vana att låta bli i stället. Men då måste du lyckas hålla emot nu! ;)

2009-08-05 @ 20:38:36
URL: http://svartspets.blogg.se/
Postat av: Anonym

sv: Haha, här förespråkar jag om att du ska hålla ut sen bloggar jag om godis. Dumma mig. x) Men ett tips om man är riktigt sötsugen är att ha lite riven kokos i en hallonsmoothie. Det blir liksom sött i smaken och riktigt gott faktiskt.



Ja, det ultimata hade väl egentligen varit att börja innan julen och slippa allt skit som man proppar i sig då. :P

2009-08-05 @ 21:24:03
Postat av: Bullen

Den där chokladen är inte värd det! Men jag förstår att det är jobbigt. "Tänk inte på en rosa elefant", och det blir allt du tänker på...



Ibland, när jag blir riktigt, riktigt sötsugen, så brukar jag köpa barnmat och äta med lättkesella. Fruktpuré i barnmatsform, alltså, inte typ mixade köttbullar :) Det brukar fungera riktigt bra, och om man vill ha mer tuggmotstånd så kan man blanda i lite nötter.



Du kommer vinna över den där chokladen! Du har varit så stark hittills, och du kommer klara den här utmaningen också!

2009-08-05 @ 21:28:43
URL: http://www.bullenstankar.blogspot.com
Postat av: Jag klarar det

Wow! Jag ställer mig bakom övriga - starkt av dig att stå emot :) På Gekås vill man ju köpa allt möjligt onödigt (inte bara det som råkar innehålla massa kalorier), men just godiset är svårt att stå emot. Men som sagt, bra jobbat :D

2009-08-05 @ 22:08:48
URL: http://jagklarardet.blogg.se/
Postat av: Malin

Vad duktig och stark du är! Vet inte om att jag hade varit lika stark som dig.



Låter som en alldeles utmärkt idé att blanda ner proteinpulver i smoothie. Jag har gjort det många gånger :) Gör ofta en av chokladproteinpulver, mjölk och banan.

2009-08-05 @ 22:23:29
URL: http://malinjoe.blogg.se/
Postat av: Elin

sv: Vad skönt att veta. :P



Jag älskar kokos! ^__^ Det funkar jättebra i müsli som sötningsmedel också. :P

2009-08-05 @ 22:27:25
URL: http://svartspets.blogg.se/
Postat av: Emma

Hej, du kanske vet detta redan men om inte så får du lära dig någonting nytt.

Om du är ute och går jämnt den ända träningen du får så måste du variera dig. kroppen ställer in sig på att du bara tränar just de dära musklerna så tillslut händer det inget fast man motionerar. Så man måste variera sig i sin träning :) ha en bra dag

2009-08-05 @ 22:40:59
URL: http://itsme.blogg.se/
Postat av: KeennaS

Svar:



Ja min mamma är enormt duktig, jag var också det och gick ner 13kg sen började mitt sommarjobb som kock på en snabbmatsrestaurang och där var det kört :P Men nu har jag hållt på i, ja jag är väl inne på min fjärde vecka tror jag. LCHF och GI är jätte jätte likt varandra, den stora skillnaden är väl att i LCHF så är fett JÄTTEBRA du ska äta så mycket fett du kan. Low Carb, High Fat ;-)



Jag håller med dig, det spelar ingen som helst roll vad siffrorna egentligen säger, så länge man mår bra, men man mår ju inte bra, jag är ca 4cm kortare än vad du är och väger ca 6kg mer, isch, förstår inte att jag ens berättar det.. Klarar inte sånt rikigt, jag har bestämt mig för att inte stå på våg eller något, men efter 3 veckor pajade jag detta och ställde mig på vågen vilket var jobbigt eftersom jag INTE hade någon startvikt, vilket gjorde det tufft eftersom jag vägde mer än vad jag trodde att jag skulle göra, men jag deppade inte ihop, vilket annars brukar vara en VÄLDIGT vanlig vana för mig, skita i allt och tycka synd om mig själv.



Jag tycker att du är jätte duktig. =)

2009-08-05 @ 23:01:40
URL: http://keennas.blogg.se/
Postat av: Elise

Så flink du er:)

Skulle ønske jeg var så sterk som deg..

2009-08-05 @ 23:30:33
URL: http://www.engelise.blogg.no
Postat av: Anonym

åh snälla fortsätt såhär!!! du är verkligen en inspiration för mig! du är stark kämpa å. älskar dena blogg.

2009-08-05 @ 23:36:32
Postat av: naughtyn

Otroligt STARKT av dig att motstå alla frestelser! Heja, heja! Synd att inte citronvattnet hjälpte mot sötsuget dock... men just choklad är ju något extra så jag förstår att det var svårt att få bort tankarna från det :)

2009-08-05 @ 23:40:01
URL: http://naughtyn.blogg.se/
Postat av: Jag klarar det

He he, bristningar ... vad är det? :D

Nej, dom finns även här och jag hatar dem. Jag inbillar mig att de bleknar med tiden men i sådana fall tar det verkligen, verkligen lång tid för nu finns.

Men, jag är bra på Photoshop! Kan göra dig både brun och bristningsfri när den dagen kommer ;)

2009-08-06 @ 06:21:19
URL: http://jagklarardet.blogg.se/
Postat av: therese

riktigt starkt! och idag ska jag kolla på film med en kompis och jag ska sitta och knapra på en sesamkaka istället för en massa godis :D

2009-08-06 @ 07:57:00
URL: http://slutavarafet.blogg.se/
Postat av: Bullen

Sv: För mig går det bra med sockret! Ingenting än så länge, förutom lite light cola då... Inte så bra, men för mig funkar det mot sötsuget och det är ju inte "riktigt" socker i, så det fick bli en kompromiss.



Nu blir det svårare dock, för imorn kommer min syster på besök och vi ska på Madonna-konsert på lördag och hela helgen kommer bli en stor fest, och sedan ska jag till Stockholm i fem dagar efter det...



Hoppas du får en bra dag, utan jättesug efter socker!

2009-08-06 @ 09:33:18
URL: http://www.bullenstankar.blogspot.com
Postat av: Fia

Det är kul när du kommer med dina långa kommentarer också. Känns som att man har någon att fightas med någon som genomlider samma som en själv.



Idag har jag gått en promenad på förmiddagen. Tog nog 50 minuter ungefär. Brukar ta 30 minuter... Jag gick dock en lite annorlunda väg. Men fan va trött jag var när jag kom hem och gud va jag kände mig helt slut. Det var underbart skönt när jag gick och det var inte jobbigt men usch det tog mer på mig än det gjort på två år sen jag började gå promenader. Inte alls kul. Så jag ska gå en senare i eftermiddag igen nu när sonen ska hämtas. Lika bra att komma igång.



Smoothie måste jag nästan göra nu i eftermiddag tänker jag. Igår blev jag så sjukt hungrig mellan lunch och middag att jag åt lite mer än jag hade velat. Äter jag en smoothie i mellan så borde det lösa sig tycker jag. :)



Ikväll blir det kräftor med några kompisar. De har gjort en blåbärspaj och vaniljsås. Jag är skitsugen och har bestämt att ja jag kommer äta lite. Ska se om jag kan hitta ett tefat att hälla upp på istället för en vanlig djup tallrik som jag brukar använda när vi äter paj. Kanske äter jag inte lika mycket då. Lite men inte svulla tänker jag... Dumt när man försöker undvika allt sånt där känns det som. Men det kan också vara bra att försöka äta med måtta. Försöka lära sig att äta med måtta.



Har tittat på bilder som sonen tagit på mig och idag så vill jag bara kräkas. Tuttarna har blivit skitstora (var asstora innan) och jag ser ut som om jag är gravid. Jag har blivit skittjock verkligen. Jag har gått upp allt som det tog mig ett år att gå ner på bara sex månader. Jag känner mig verkligen inte het just nu. Det känns hemskt. Jag måste verkligen sätta ner foten nu känner jag och göra det här färdigt. Halvfärdigt så blir det aldrig bra och jag måste lära mig att leva på det här sättet också. Det är nog banne mig det svåraste märker jag... Komma på varför i hela friden måste jag äta så mycket hela tiden trots att jag vet att jag inte behöver.



Jag kommer nog inte ställa mig på vågen i första taget. Jag känner att jag orkar inte fastna i ett vågbeteende just nu utan mer fokusera på att det jag gör är bra och att det funkar bra. Få in rutiner och se till att jag inte överäter allt jag ser. Ska ställa mig på vågen om ett par veckor dock. Säger att jag började på 86 kilo så får vi se vart jag landar sen längre fram om det händer något. :) Jag borde mäta mig också men jag vet inte om det kommer deprimera mig ännu mera så jag skiter i det så länge.



Nu ska jag plugga. Ett annat måste jag har några veckor framför mig innan jag börjar plugga nästa kurs. :)

2009-08-06 @ 11:49:02
URL: http://lusth.blogspot.com
Postat av: smoothie

Usch vad jobbigt detta... Men så jättestarkt av dig att stå emot!!!

Annars känns det inte som om din familj hjälper dig så mycket, jag menar, de behöver väl inte ställa chokladen på bordet just när du försöker sluta med sockret.

Men det är så tyvärr, folk fattar inte innan de själva måste göra samma sak.

Jag har slutat med socker många gånger bara för att börja igen när jag var hos någon och hälsade på och då ska det bjudas och tjatas att man ska äta det ena och det andra.

Men jag tror att det går och man verkligen är bestämd och envis.

Och du verkar vara både och ;-)

kram :)

2009-08-06 @ 17:58:11
URL: http://blogg.smoothiesrecept.se
Postat av: Jennie

Hej :) Tack så mycket för att du la ner lite tid på att svara på mina frågor. Det betyder jättemycket att veta att det finns folk som stöttar en och vill ge tips! :) Så tusen tack =)



Lika kul att läsa din blogg varje gång. Man inser att man inte är ensam om sina problem och så får man ju lite peppning av varandra :)

2009-08-06 @ 22:17:25
URL: http://uniqueangel.blogg.se/
Postat av: Mickan - Maskara.se

på gekås är det verkligen inte lätt att stå emot godiset, duktig du är!

2009-08-06 @ 23:17:38
URL: http://maskara.se
Postat av: Helena

Du är verkligen helt fantastiskt stark, fortsätt så! :)

Håller med dig fullt ut om "salladen" på McD...det är ju ett skämt. Ska det vara så svårt att komma på något vettigt att äta till oss som inte vill trycka i oss en hamburgare!?

Jag hejar på dig, det här går ju hur bra som helst! :)

2009-08-06 @ 23:43:04
URL: http://h-examino.blogspot.com
Postat av: Anonym

Jeg skal bli så sterk jeg også:p Jeg bare venter på at sommeren skal bli over. Har ikke styrke til å stå i mot sommerfristelsene, men i høst. Da skal det bli ordning på sakene og da er jeg så glad for at jeg kan lese bloggen din å bli så inspirert:)

2009-08-07 @ 00:05:27
Postat av: Elise

Og den var fra meg:)

2009-08-07 @ 00:06:13
URL: http://engelise.blogg.no
Postat av: - C H R I S T I N E !

Det var riktigt starkt gjort. :)

2009-08-07 @ 03:00:50
URL: http://livetsomchristine.blogg.se/
Postat av: therese

ja hela dagen känns underbar faktiskt :)nu vill jag inte förstöra det här!

2009-08-07 @ 10:56:31
URL: http://slutavarafet.blogg.se/
Postat av: Wilja

Visst är det tufft att försöka stå emot när alla andra verkar göra allt för att försvåra för en :P?! Ikväll är det fredagsmys i mitt hus, gissa svårighetsgraden då!! En dag i veckan får jag äta precis vad jag vill, tydligen är det rätt bra att chocka kroppen så ibland så att den inte ska ställa in sig på dom nya kalori-rutinerna och sluta tappa i vikt. Haha det utnyttjar jag järnet! Men det blir lördagsgodis, så ikväll får jag väl käka en dadel och lite mörk choklad istället :). Ha det bra!! Och lycka till :). // Wilja

2009-08-07 @ 12:13:23
URL: http://makemyownluck.blogspot.com
Postat av: Fia

Ja kanske skulle jag mäta mig nu i början och ställa mig på vågen... Skriva upp det och skita i att göra om det förrän det börjar bli dags för klassfesten i december. Då kan jag kanske känna mig lite nöjd med mig själv. Jag är rädd att jag ska hamna i ett evigt mätande och vägande och att det inte känns bra. Jag tänker att går jag upp ett halvt kilo så kommer jag gå under. Det är så det känns just nu i alla fall. Det vill jag liksom undvika. Göra det, skriva upp det och lägga det på nå bra ställe som jag inte tittar på förrän i december. Det ska jag göra. :) Jag vill se stora resultat.



Träffade kompisarna igår, kräftorna var goda. Jag åt ett helt kilo... :) Jättegott var det. Blåbärspaj åt jag också. Lite granna. Det var gott. :) Men jag slutade äta när jag kände att det räckte och då var jag nöjd.



Idag har jag gått en timme på förmiddagen och det var så skönt. Åt frukost på balkongen och slappade. Ska strax äta lite av det jag åt igår men inte orkade äta upp på lunchen och sen ska jag titta på en lägenhet i eftermiddag.



Jag känner mig nöjd hittills och är inte sugen på något nu till helgen. I vanliga fall brukar jag frossa godis redan nu om jag har hemma. Men jag ska försöka undvika det faktiskt. Ska dock inte gå nått som jag vet nu i helgen utan tar det lugnt Lördag och Söndag. På Måndag så kör jag igång igen dock. :) Hoppas såklart att jag och kompisarna ska komma igång och träna snart också. Vi får se när det blir men jag hoppas att det blir snart i vilket fall som helst. Till dess fokuserar jag på att äta som jag ska och dricka vatten och mina promenader. Lite i taget.



Jag vet egentligen inte vad det är som gör att jag bara äter och äter och äter. Jag var normalviktig när jag var liten fram till mellanstadiet ungefär då jag kom in i puberteten först i klassen och växte om nästan alla. Idag är jag dock kortast. Jag kände mig väl tjock och sjuk onöjd med mig själv och åt därför rätt så mycket. Idag så är jag nöjd med vem jag är (förutom utseendemässigt) som person. Jag är den jag är helt enkelt. Men jag fortsätter att äta sjuka mängder. Har dåliga rutiner och är sjukt gottesugen. Jag har lite att tänka på. Har funderat över om jag ska kontakta någon jag också. Men jag är för fattig för det så jag vet inte hur jag ska lösa det. Kanske om sambon jobbar så går det. Har krångel med sonens farföräldrar och pappa som gör att jag är på väg att dra på mig panikångest. Fick en attack här för ett tag sedan. Nu är det lugnt men då var det riktigt jobbigt. Jag skulle behöva prata med någon. :)



Hoppas att det går bra för dig med att försöka undvika socker. Jag är över förväntan nöjd med mig själv och hoppas att det snart ska märkas. :)



På sätt och vis så är det en sporre att se mig själv på bild för jag ser fan inte klok ut. Jag känner mig verkligen inte nöjd med mig själv. Men det är så rubbat pinsamt också att ha dessa bilder på mig själv när jag allra helst bara vill slänga de. Jag hoppas verkligen att jag kommer se resultat rätt så fort. I alla fall nu till att börja med... Jag behöver något som peppar mig lite extra.



Jag känner att jag har väldigt svårt att göra detta själv. Sambon hjälper till så mycket han kan men ibland så är det svårt. Han går ju inga promenader och han gör ju liksom inget som innebär att han måste sluta med något han tycker om. Eller åtminstone skära ner på det han tycker om. Satt dock bredvid han igår när han åt chips och det luktade riktigt illa. Antar att jag är på rätt väg då. ;P Det är skönt att ha någon som man kan skriva av sig till ibland. Tack för att du svarar det betyder mycket.



Nu ska jag gå och äta lite mat och förbereda nästa uppgift som jag måste göra... Plugga plugga plugga...

2009-08-07 @ 12:25:04
URL: http://lusth.blogspot.com
Postat av: - C H R I S T I N E !

Jo då mellanmålen går bättre och bättre. Försöker äta mer mellanmål hela tiden så.



Ja, Både vågen och måttbandet visar mindre. Jag väger mig varje morgon och mäter en gång i veckan :)

2009-08-07 @ 12:34:29
URL: http://livetsomchristine.blogg.se/
Postat av: <---

Bra jobbat. Det är ren vinst som du gjort. Inget kan gå upp emot det. Blir så avundsjuk. För mig gick det åt skogen idag, och det rejält. Men jag tar nya tag i morgon i ställer.



Fortsätt kämpa på.

2009-08-08 @ 00:22:33
URL: http://smalbloggen.blogspot.com/
Postat av: sofia

starkt! skulle aldrig klarat av de där 3 situationerna på EN OCH SAMMA DAG!

2009-08-19 @ 09:40:49

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0