Några frågor till mina läsare

Puh! Nu har jag svarat på de 20-talet kommentarer jag låg efter med. De senaste dagarna har jag vart så otroligt trött och jag vet inte riktigt varför så jag har inte orkat hålla mig aktiv med bloggandet. Men ni ska veta att jag blir så glad för erat stöd och fina ord, alla tips och alla råd som ni ger mig. :)

Nu tänkte jag att ni skulle få hjälpa mig lite till.

1 - Jag har köpt grova flingor, All Bran med extra fibrer tror jag det var. När jag stod i affären så kollade jag på näringsinnehållet på flera olika förpackningar och även på mûsli som jag egentligen var det jag ville ha. Men jag förstår nada om vad som egentligen är bra. För kollar jag på kolhydraterna per 100 gram så är mûslin sämre än flingorna men min logik säger att mûsli är nyttigare med fler fibrer. Sen måste man ju ta hänsyn till hur mycket av kolhydraterna som är sockerarter och då kan den varan med lägre kolhydratsmängd ha väldigt mycket mer sockerarter än den varan med högre total kolhydratsmängd.
Vad borde jag välja? Vet ni någon speciell sort som ni kan rekommendera? Jag köpte sån mûsli som man kan blanda själv på Ica men insåg att det blev alldeles för dyrt i längden... annars hade det varit mitt alternativ. :)

2 - Vid flera olika tillfällen och på olika sidor och av olika människor så har jag fått veta att det är "hälsosamt" att ha en dag då och då som man äter precis vad man vill under hela dagen. Detta för att kroppen har lätt att ställa in sig på matintaget man äter och att man då slutar gå ner i vikt. Jag tycker att detta låter logiskt och jag vet att de flesta brukar ha en dag i veckan som det äts vad man vill. Jag tror att JAG hade fallit tillbaka i sockerträsket om jag började äta så även om det bara är en dag i veckan. Istället har jag funderat på att kanske ha en sån dag en dag varannan vecka.
Min undran är mest, hur lätt tror ni att det är att falla tillbaka? Socker är ju inte bra och än så länge saknar jag det inte, förutom möjligtvis choklad, men jag känner ändå att jag faktiskt skulle vilja ha en dag utan några tankar alls på vad jag äter och hur ofta jag äter under den dagen. Men det är dumt att utmana ödet så vad har ni för åsikter?

För övrigt har jag fortfarande inte ätit något onyttigt alls, förutom lite russin om man nu räknar det till onyttigheter. 13 dagar har gått och de senaste dagarna har jag känt mig lättad inombords - jag är inte alls sugen på socker längre!

En sak till... igår föll mina prenumeranter på bloglovin med 12 stycken på samma gång, tröttnade folk på mig samtidigt eller vad hände egentligen? Tråkigt får jag väl säga men det är inte min förlust, det är dom som missar mina framsteg. ;)

Kommentarer
Postat av: Elin

När det gäller din första fråga så tror jag det handlar mycket om att den färdiga müslin innehåller vanlig havregryn som, även om den är nyttig, så är den väldigt förfinad. Man kan säga att skillnaden mellan vanlig havregryn och fiberberikad havegryn är som skillnade mellan cornflakes och all bran. Dessutom använder man väldigt mycket socker när man gör färdiga müsli, tyvärr. När man väljer müsli med till exempel torkade bär eller frukt blir det ofta ännu lite extra. Jag skulle rekomendera dig att köpa fiberhavregryn, lite grövre flakes, linfrön, solroskärnor mm. i vanliga påsar och göra din egen müsli på det sättet. Då kan du själv välja vad du vill ha och har koll på energiintaget.



Vad gäller "söt-dagarna" så skulle jag rekomendera dig att låta bli om du kan. Har man en gång varit beroende så är det så lätt att man blir det igen. Även om inte sötsuget kommer tillbaka så får man gärna abstinensen. Och godis smakar ändå sällan särskilt gott när man inte har ätit det på länge.



Angående bloglovin så tror jag att de har "uppdaterat" nyligen för jag har läst flera bloggare som just förlorat många läsare på en gång.



Det blev en väldigt lång kommentar, men hoppas det kan vara till någon hjälp i alla fall! ^^,

2009-08-15 @ 12:59:17
URL: http://svartspets.blogg.se/
Postat av: livetoday

du är så cool! :D

2009-08-15 @ 12:59:35
URL: http://livetoday.webblogg.se/
Postat av: L + 100 kg

Svar: Ja det tror jag också. Även om jag bara kommer gå ner 1 hekto i veckan och det kommer ta 10 år så kommer jag ju gå ner förr eller senare! Haha. Du kommer också, utan tvekan, att klara det!:)



Tyvärr kan jag inte svara på de där frågorna. Jag tycker också det är jäkligt svårt att välja flingor och sånt. Kram

2009-08-15 @ 13:06:15
URL: http://tuggaa.blogg.se/
Postat av: sofia

kolla på tv4+ om du inte gör det redan!

det är nån kille som snackar om att gå ner i vikt, och det låter väldigt bra!

2009-08-15 @ 13:41:29
URL: http://fiiiyah.blogg.se/
Postat av: Malin

Tack! :) Minuset gjorde mig så glad eftersom det visar att jag är på rätt väg igen.



Jag tänkte försöka svara på dina frågor så gott jag kan.



1.Jag äter all bran plus till frukost och vet inte egentligen vad som skillnaden är mellan den andra. Men all bran innehåller även den lite socker. Om man vill ha helt sockerfria flingor (och glutenfria för den delen också) så kan man prova ekologiska boveteflingor (kostar ungefär lika mycket som all bran). Men har funderat på att blanda ihop min egen musli med pumpafrön, linfrön, solrosfrön och kanske något ytterliggare senare när jag har fått pengar.



2. Jag tror också att kroppen mår bra av att ibland chockas av någon onyttighet och jag tillåter mig själv att äta mörk choklad eller bars högst en gång i veckan. Bars kan jag också använda vid speciella tillfällen, t.ex. till tentor för då blir jag inte sugen på att köpa en massa godis om jag vet att jag får äta den baren.



Fortsätt som du gör för du är så duktig som har stått emot sötsuget i 13 dagar nu! :)

2009-08-15 @ 16:13:38
URL: http://malinjoe.blogg.se/
Postat av: amanda

Har inte så stor kunskap om ettan men om tvåan så tror jag att om man har en dag där man äter vad man vill så kommer man säkert vräka i sig bara för att " man får " . Jag tror på att man unnar sig något ibland! Tex en kaka till kaffet om man varit duktig och träna eller godis ibland på lördagar :)

2009-08-15 @ 17:01:49
URL: http://amandalindkvist.blogg.se/
Postat av: Maggs

min bästa vännina e sockerberoende och hon kan tyvärr inte unna sig ngt sött någon gång för minsta lilla gör så att hennes sug ökar och hon trillar dit! Tror att det skiljer sig från person till person.

Hittade din blogg igår, den e spännande...you hang in there du kommer klara detta!

2009-08-15 @ 19:24:49
Postat av: Soya ★

Hej.

Jag har inga råd gällande dina frågor men ville bara säga hej. Hittade din blogg på bloglovin och jag kämpar också med vikten och blev glad att hitta din blogg :)

2009-08-15 @ 21:05:48
URL: http://soyasblogg.se
Postat av: Jag klarar det

Ja, angående att ha en dag i veckan när man får äta vad man vill så är jag högst skeptisk. Jag brukar vilja ha det så då det känns som en "tröst", som något som gör att man trots allt står ut. Men jag tror snarare att det handlar om att man ska hitta en ny livsstil snarare än att plåga sig själv så pass mycket att man bara går och längtar efter den där dagen då man får äta allt som man inte får äta det andra dagarna. Väl där så känns allt mycket, mycket enklare så och då är det lätt att falla tillbaka. Mitt svar blir alltså att mina personliga erfarenheter är att man faller tillbaka. Men det kan nog skifta i hur ens beteende/karaktär/personlighet ser ut. I mitt fall är det alltid allt eller inget, och då fungerar det dessvärre inte med en sån där dag i veckan. Annars kan det nog vara en bra grej också för att "träna sig" på att bara äta sådant EN gång i veckan. Jag kanske inför detta senare, men till en början blir det strikt för att vänja sig av med gammalt beteende och sedan kunna uppskatta det nya mer än vad jag skulle göra om jag gick på direkt med det nya då det skulle framstå som himla "tråkigt" i jämförelse med hur jag lever nu.



Tänkte även fråga om det är okej att jag länkar dig i min högerspalt?

2009-08-15 @ 21:39:34
URL: http://jagklarardet.blogg.se/
Postat av: Helena

1. Angående müsli vs flingor. Det där är verkligen en djungel och jag förstår att du känner att du har noll koll... Att kolhydratmängden är hög är inte alls konstigt, med tanke på att både müsli och flingor består av råvaror med högt kolhydratinnehåll, stirra dig inte blind på det. Vad du däremot ska titta på är som du själv skriver sockerinnehållet, det är mer intressant. Müsli och flingor där "socker" finns med som ingrediens föreslår jag att du inte ens tar med som ett alternativ. "Naturligt" socker från torkad frukt är däremot något helt annat och det behöver du inte vara rädd för. All Bran är tyvärr inte det bästa man kan äta, det är rätt mycket socker i dem dessvärre. Tänk på att om andelen sockerarter av totala antalet kolhydrater ligger på ex 10%, betyder det att var tionde flinga du stoppar i dig är rent socker.

Om du inte har testat Paulúns müsli tycker jag att du ska göra det! De har jättebra näringsinnehåll och en bra sammansättning! Gå in på www.paulun.se och klicka dig fram till hans livsmedel.

Annars är ju klassisk havregrynsgröt ett knep för att slippa tänka på innehållsförteckningar...



2. Angående "ätardagar". Jag har läst en hel del om detta fenomen, och det enda jag kan säga är att alla säger olika. Vissa säger att det är bra att "chocka" kroppen med högt näringsintag någon dag för att få fart på förbränningen, andra förkastar det totalt. Det enda man dock kan vara säker på är att den enda vägen till att gå ner i vikt är att förbruka mer energi än man stoppar i sig.

För mig som har EXTREMT lätt att halka in i sockerberoende fungerar ätardagar inte alls, då vill jag bara ha mer dagen efter...och dagen efter det...och den efter det...och sen är jag inne i träsket igen. Tror att du får testa dig fram, men för mig fungerar det som sagt inte alls.



Tror på dig Anna, jag tycker att du är grymt stark och det ska verkligen bli kul att fortsätta följa dig i din kamp - YOU ROCK! :)

2009-08-16 @ 10:09:26
URL: http://h-examino.blogspot.com
Postat av: Emmas Form

1 det där med müsli har jag ingen aning om faktiskt. Vet en del som gör sin egen hemma med typ havregryn, nötter, frön av olika slag osv.



2. Jag har också läst om liknande och hört liknande. Men jag tror inte det innebär att man ska VRÄKA i sig de dagarna trots allt. Men jag tror inte det är speciellt smart att äta sötsaker under den dagen om man vill bli av med sitt beroende... men känner man att man kan begränsa sig till en liten chokladbit, visst. Bara det inte slutar med att man får sockerbakfylla dagen efter då man tryckt i sig ett kilo smågodis! ;)



Kontentan: jag skulle inte utmana ödet redan nu om jag vore du. Varför ska du äta något du egentligen inte känner dig sugen på bara för att man "ska" ha en ätardag? Du känner ju dig lättad och mår bättre nu. Don't do it :)



Tänk på att russin är jättesött!!

2009-08-16 @ 10:36:43
URL: http://emmasform.blogg.se/
Postat av: Karin

Har också läst om att tillåta sig en dag i veckan, att äta vad som helst, men innebär det även att äta hur mycket som helst? För mig kan det kännas okej att få äta en god efterrätt, eller äta fina chokladpraliner eller ta ett-två glas rött..men i måttliga mängder alltså.



Det blir lite paradoxt om man låter hämningarna släppa helt just för en dag känner jag. Är det inte kontrollen man vill ha, trots den där äta-vad-jag-vill-dagen? För mig är det så i alla fall, men det är ju olika för alla, att kunna äta kontrollerat men ändå känna att jag kan äta vad jag vill.



Kul att se dig igen förresten, saknade din blogg =)

2009-08-16 @ 12:57:03
URL: http://www.soija.se/
Postat av: KeennaS

Oh såg precis att imorgon är din första (?) delmålsinvägning :) Jag håller tummarna =)

Kram

2009-08-16 @ 18:57:27
URL: http://keennas.blogg.se/
Postat av: Robin

Müslin kör jag Finax Naturell, kostar ungefär 20 kr för ett kilo. Den är dessutom osötad, supergod :)



Vad gäller maten tror jag att du ska satsa på protein. Det mättar mest per kalori. Protein hjälper dig också att bygga muskler. Tror det skulle vara utmärkt. För då förbränner du fett och bildar muskler. Halva tallriken sallad, andra halvan kör du 2/3 protein och 1/3 kolhydrater.



Visst är det så att kroppen ställer in sig på svält efter ett tag. Kroppen vill ju kompensera kaloriundertaget och det gör ju att äta ''ganska nyttiga saker'' blir för mycket efter ett tag. Men man får ta en återställningsdag och sen köra på igen.

2009-08-17 @ 23:49:29
URL: http://rsvedling.blogg.se/
Postat av: Anonym

Ett tips är att göra din egen musli. blanda havregryn, nötter, trokad frukt, kokos och allt du tycker om och rosta i ugnen - inga onödiga tillsatser. Om du ändå ska köpa i affören rekomenderar jag rena flingor - havreringar eller ngra flingor formade till hjärtan. Dessa står ibland bland det glutenfria och de innehåller varken socker eller konserveringsmedel och färgämnen.

2009-08-23 @ 11:35:44

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0