Jag säger: Hej 2010!

"Jag tänker ofta på ett av min gurus visdomsord om lycka. Hon säger att människor i hela världen brukar se lyckan som en lyckträff, något man kanske får uppleva om man har tur, ungefär som vackert väder. Men så fungerar inte lyckan. Lyckan är en personlig ansträngning. Man kämpar för den, strävar efter den, insisterar på den... och vissa reser till och med jorden runt på jakt efter den. Man måste hela tiden vara med och manifestera sina välsignelser. Och när man väl har uppnått lyckan får man inte slarva med att hålla kvar den - man måste verkligen anstränga sig för att simma upp i den där lyckan för alltid och hålla sig flytande ovanpå den. Annars sipprar den inre förnöjelsen bort. Det är ingen konst att be när man är illa ute, men att fortsätta be när krisen är över är som att täta själen och hjälpa den att hålla kvar vad den uppnått.

Det där tänker jag på medan jag trampar fram så lätt i solnedgången på Bali. Jag ber böner som i själva verket är löften, jag visar upp mitt harmoniska tillstånd för Gud och säger: "Det här vill jag hålla fast vid. Var snäll och hjälp mig minnas den här nöjda känslan och alltid ha den kvar." Jag sätter in lyckan på ett konto någonstans där den skyddas av både bankgarantier och mina fyra andebröder. Den får stå inne som buffert inför framtida prövningar i livet. Den här vanan har jag börjat kalla flitig glädje. När jag koncentrerar mig på flitig glädje tänker jag också på en enkel ide som kompisen Darcey lade fram för mig en gång - att all sorg och plåga här i världen orsakas av olyckliga människor. Inte bara den stora globala Hitler-och-Stalin-bilden utan också i minsta privata detalj. Till och med i mitt eget liv kan jag urskilja exakt när mina olyckliga perioder har orsakat lidande eller oro eller i alla fall besvär för min omgivning. Att söka efter lyckan är alltså inte bara bra för en själv utan också en generös gåva till omvärlden. När man röjer undan allt eländet kommer man ur vägen. Man slutar vara ett hinder för både sig själv och andra. Först då blir man fri att tjäna och uppskatta andra människor.
" Ur Lyckan, Kärleken och Meningen med Livet
___________________________________________________________________

Jag fick den här boken för över två år sedan och jag har fortfarande inte läst ut den. Inte för att den är dålig för det är verkligen en av de bästa böckerna jag någonsin har läst ett ord ur. Jag måste nämligen stanna upp och reflektera över allt jag läser och egentligen skulle jag vilja citera hela boken för det står något sant, ärligt, inspirerande, lärande, roligt, intimt, varmt på varenda sida. Varenda gång jag plockar upp boken så är det som att det kommande kapitlet känner på sig att det är precis det jag behöver läsa just nu i mitt liv.

Nu när jag läser efter ett ruskigt dåligt år så handlar det om lycka och att försöka leva i nuet. Precis vad jag behöver. Det är en magisk bok och det lustiga är att jag är inte det minsta religiös men ändå tar jag till mig precis allt och ändrar om hennes religösa inslag till något som passar mig själv. Så skippa alla självhjälpsböcker, läs den här istället. Jag kan nästan garantera att det måste finnas något i boken som passar in på alla människor oavsett vilket liv man lever.

Det här är mitt nyårslöfte. Jag ska försöka göra det bästa av det jag har och inte vara så naiv. Jag ska vara snäll mot mig själv, inte sätta högre krav än jag kan nå upp till och jag ska jaga lyckan för att aldrig släppa den igen. Jag ska sluta dricka så mycket mjölk också. ;)

Har du några nyårslöften?



Kommentarer
Postat av: ida

du hittar mina nyårslöften på min blogg!

2009-12-31 @ 14:49:08
URL: http://halsorummet.blogg.se/
Postat av: Helena

Kan tipsa om en bok som heter "Den nionde insikten". Handlar om hur man kan se på livet. :)

2009-12-31 @ 16:41:17
Postat av: Thea

Jag bara älskar den boken, tror jag har läst den mer än 3 ggr. Jag älskar hur hon skriver. Jag har den både på engelska och svenska.

2009-12-31 @ 16:52:56
Postat av: Jessica (J´s viktiga)

Gott nytt år gumman! Kramar

2009-12-31 @ 19:11:25
URL: http://smalajessie.blogg.se/
Postat av: KRISTIN

ja det har jag väll, att gå ner i vikt och träna mera - har startat en blogg om det hela - kika gärna in och tyck till!

2010-01-01 @ 17:16:46
URL: http://khedqvist.blogg.se/
Postat av: Cornelia

Jag ÄÄÄÄLSKAR den boken. Underbart att den håller på att bli film också. God fortsättning på dig.

Kram

2010-01-01 @ 19:46:34
URL: http://www.mia-caramia.blogspot.com
Postat av: livetoday - 52 kilo

HIHII JA darling! det får du göra :D BAKA OCKSÅ :D:D hihi

2010-01-02 @ 21:04:14
URL: http://livetoday.webblogg.se/
Postat av: Caroline

Mitt nyårslöfte är att våga vara trygg i mig själv.

Ett annat boktips: Självkänsla och Anpassning av Maarit Johanson

2010-01-03 @ 19:36:21
URL: http://petterssoncaroline.blogg.se/
Postat av: Cie

Hoppas ditt 2010 blir kanonbra, och att du lyckas med allt du tar dig för. Det förtjänar du!



Kolla gärna in min nya blogg, http://www.kostochkropp.blogspot.com



Kost, träning, hälsa, coola träningsprylar och övningar - och massor av motivation!

2010-01-04 @ 16:11:44
URL: http://www.kostochkropp.blogspot.com
Postat av: Anna

Hejsan!

Jag skrev till dig för ungefär en månad sedan när du skrev i din blogg om att du kan göra bloggdesigner till andra. Jag frågade om du gör designer till blogspot.com också och du sa att du skulle kolla upp det och återkomma. Nu undrar jag om du hunnit kolla upp det och vad du tror om saken? :)

2010-01-04 @ 20:50:48
URL: http://annaburman.blogspot.com/
Postat av: emil wallentin

jag följer dig med bloglovin ! Följ min blogg med! :D

2010-01-05 @ 00:05:16
URL: http://xpuckolatte.blogg.se/puckolatte

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0