det är inte jag, det är jag

... jag funderade lite och kom på att jag ville fråga (av nyfikenhet): Har du provat att ta hjälp av en dietist, Kognitiv Beteende Terapi eller medicinering någon gång? Eller är du kanske av åsikten att man ska klara att gå ner i vikt utan att ta hjälp av sådant?

Det var delen av en kommentar jag fick häromdagen och jag tänkte att jag skulle svara på den såhär inför alla. Det kanske är någon mer som undrar och om inte så är det ändå något jag har tänkt skriva om.

Jag är inte av åsikten att man definitivt ska klara av att gå ner i vikt utan hjälp. Men jag vet att jag egentligen inte har något fysiskt problem med att gå ner, hade jag haft det hade jag inte klarat att gå ner de 15 kilona förra våren. Så medicinering är egentligen inget alternativ för mig eftersom jag vet att jag kan om jag hittar motivationen och håller fast i den.
Däremot har jag ofta börjat fundera på att ta kontakt med en läkare för att komma vidare med att hitta en terapeut eller liknande igen. Förra våren drevs jag av rent jävlar anamma eftersom en då viktig person hade sagt till mig att jag inte skulle klara att ta tag i något i mitt liv. Dessutom gick jag och pratade med en terapeut en gång i veckan och även om hon inte var bra så hjälpte det mig lite.

I dagens läge så känner jag mest ingenting. Jag försöker hitta tillbaka till den där känslan jag hade när personen sa att jag inte skulle klara det men han betyder inget för mig längre och därför har orden ingen kraft i sig trots att han faktiskt hade rätt för jag har ännu inte klarat det. Förra våren trodde jag att jag kämpade för allt i mitt liv, nu är jag bara fast i en tjock vardagssmet där tiden bara flyter ifrån mig.

Men mitt svar på kommentaren är iaf att jag har mina tankar på att söka hjälp för mitt inre, det är nämligen det som sätter stopp för mig och egentligen inte det yttre. Ovanorna, rutinerna, självdiciplinen, mitt psyke och de essentiella problemen är det som gång på gång tar ifrån mig min kraft...

Kommentarer
Postat av: Träningsglädje

det är rätt så skönt att "bara ha" en coach också. jag hade min pt och det gjorde underverk. nu har jag inte det och jag känner inte samma kraft och driv. så det behöver inte alltid vara en läkare menar jag... :)

2009-10-13 @ 08:25:14
URL: http://traningsgladje.se
Postat av: Fattie

Tack att du svarade :)



Då förstår jag hur du känner. Jag hoppas du lyckas få tag i en BRA samtalsperson, och att du lyckas hitta tillbaka till den där jävlar anamman igen!



LYCKA TILL! :D

2009-10-13 @ 09:27:36
URL: http://tjockasmalajag.blogspot.com/
Postat av: emelie

jag skulle gärna ta hjälp om hjälp fanns! psykologer/terapeuter som är bra och verkligen hjälper verkar vara svårt att hitta. tyvärr. men kanske jag skulle göra ett försök. jag tror att det skulle hjälpa mig enormt mycket för jag pratar inte med ngn annan om min övervikt. eftersom de flesta ser på det som bara en lite backe att gå över men för mig känns det som ett helt berg!

jag har funderat på alli, och massa annat skit som finns där ute. men aldrig provat.

jag önskar det pratades mer öppet om övervikt och att det verkligen fanns riktig hjälp att få.



ha det fint o lycka till me allt.

xoxo

2009-10-13 @ 09:57:39
URL: http://emlans.bloggplatsen.se
Postat av: bekkan

Hejsan!

jag har läst din blogg lite då och då, liksom bara halkat in här såsom man lätt gör på internet.



Jag förstår precis dina känslor, då jag sitter i det själv. Att det måste vara allt eller inget liksom. Men jag går hos en KBT terapeut en gång i veckan nu, dock bara art där tre gånger så det har väl inte hunnit göra så mkt resultat i hjärnan. Men jag tror ärligt talat på det. För hur det än är så kanske man måste ändra tankesättet, och hur gör man det när man inte vet hur? Kände jag. Så vi får se hur det går med det!



Motivation är så himla flyktigt liksom.

Men lycka till med allt o hoppas du hittar något som passar dig!

2009-10-13 @ 13:07:03
Postat av: Anneli

Men du har ju visst klarat det! Inte hela väggen än, men du är ju på gång.

2009-10-14 @ 12:40:29
URL: http://halsofreaket.blogg.se/
Postat av: Lovisafisa

Hej!

Jag har följt din blogg ett tag, och vill minnas att du var medlem på en sida där man registrerar sin träning och kost. Jag var också medlem där ett tag, och det funkade bra för mig.

Kruxet, och det jag vill komma till med den här kommentaren, är att jag har glömt bort sidans namn.. Och jag undrar nu om du kommer ihåg vad den heter? =)

Kram!

2009-10-14 @ 16:30:26
URL: http://lowiz.blogg.se/
Postat av: livetoday - 52 kilo

OH TACK SWEET! :D

2009-10-14 @ 19:05:58
URL: http://livetoday.webblogg.se/
Postat av: Lovisafisa

Sv;

Ja, så heter den! :)

Tack så mycket för komplimangen, haha :)



2009-10-15 @ 17:22:10
URL: http://lowiz.blogg.se/
Postat av: livetoday - 52 kilo

OOOOH TACK ANNA! :D ja jag såg också det!!! men det tyckte jag inte innan...men jisses. HIHIHHI :D:D <3

2009-10-19 @ 22:51:21
URL: http://livetoday.webblogg.se/
Postat av: Lilly

Hej, jag förstör precis vad du menar med att du inte hittar glöden till att gå ner. Jag är också 23 och hade det likadant men så blev jag medlem i xtravaganza och där får man både fysisk och psykisk hjälp så att säga. Man jobbar mycket med mental träning och inner styrka. Jag har 41 kg att gå ner och har kommit mer än hälften nu vilket känns jättebra. Hoppas du hittar din inre kraft som hjälper dig att lyckas!

2009-10-22 @ 13:55:11
URL: http://nerivikt.webblogg.se/
Postat av: Anneli

Jo, det är klart inte allt för roligt att hängas ut i tv på det sättet. Särskilt inte i lilla Sverige. Men jag hade nog kunnat ta det, bara jag fick vara med =P

Men det är klart lättare sagt än gjort.

2009-10-26 @ 15:21:30
URL: http://halsofreaket.blogg.se/
Postat av: livetoday - 52 kilo

JAAAAAAA :D:D det är sjukt!! TACKTACK<3

2009-10-29 @ 17:17:42
URL: http://livetoday.webblogg.se/
Postat av: josdil

hej, ville bara visa mig här och säga att jag gillar din blogg :)

härligt med kämparglöd!

2009-11-01 @ 15:26:59
URL: http://josdil.blogg.se/
Postat av: Jenny

Jag tror det är olika från person till person. Däremot tror jag det är väldigt bra om man har någon som coachar, så att man får lite peppning.

2009-11-15 @ 21:09:08
URL: http://myengla.blogg.se/
Postat av: tonårsfarsan

Ramlade över din blogg då jag letade efter en koppling mellan tonårsdepp och sockerätande. Det är ju inte det du skriver om alls, men jag råkade se att du vill ha tips på viktminskning. Kolla in http://www.kostdoktorn.se

Jag vet många av alla åldrar som till slut hittat en orsak till sin övervikt och vad man lätt kan göra åt det. Glöm dricka litervis vatten och plåga dig med diverse dumma bantningsråd. Det finns en anledning till övervikt och det är inte ditt fel!

Men du har full kontroll och kan ändra det om du bara förstår hur kroppen verkligen fungerar.

Ge dig en stund och kolla dr Eenqvists sida. Det lönar sig kan jag själv intyga. Lycka till!

2010-03-22 @ 14:23:40

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0