3 dagar

Hälsovakten har fått ta del av min kost och motion under 3 dagar nu och jag måste erkänna att jag gillar det. Däremot känner jag nog, redan efter så här kort tid, att räknandet och fixeringen vid minsta lilla kalori stiger mig lite över huvudet. Klicka på statistiken för större format.



Det här är min dag igår. Som ni ser så fortsätter jag att äta mindre av kolhydraterna och de kolhydraterna jag äter är långsamma. Igår åt jag tex 1 frökuse (2 halvor), grov pizzadeg gjord på lite mer än 1 dl rågsikt och så pressade jag en apelsin som också höjde stapeln en del.

Angående vattnet, jag har aldrig druckit speciellt mycket men de här dagarna har jag druckit och druckit och druckit. Ibland har det känts som att vattnet sitter i halsen på mig och när jag har böjt mig neråt har det nästan kommit tillbaka upp igen. Så det känns jäkligt konstigt att jag bara har druckit 43 % av det jag ska. För att inte tala om hur mycket jag måste springa på toa nu. Men, jag får väl försöka öka det allt eftersom. Man ska ju dricka 2 liter vatten om dagen egentligen.

Övrigt så är det väldigt intressant att se hur mycket vitaminer och mineraler man får i sig. Det enda som är svårt att få i mig är folsyra, kalium, magnesium och järn. Hur får man egentligen i sig mer järn utan att ta tabletter eller dricka blutsaft? Jag vill inte heller leva på blodpudding.

Slutsats: Jag lider ingen brist av B12 iaf. ;)

Kommentarer
Postat av: Fia

Det där med att dricka vatten är en konst. Jag fick som råd på kostrådgivningen att dricka två glas per måltid. Då sprider man ut drickandet över hela dagen. Prova det och se ifall att det går lättare då. :)



Det verkar intressant det där med hälsovakten.



Tack för awarden. Jag ska fixa den så fort jag har lite mer tid över. :)

2010-02-04 @ 09:57:08
URL: http://lusth.org
Postat av: Marlene

hej, och tack för en härlig blogg! nu har du ju i och för sig redan kommit igång med hälsovakten, men tänkte tipsa om ett annat program - formfixaren. Gratis att ladda ner men har samma funktioner som hälsovakten. Den har även ett bättre system då man kan välja om man vill äta enligt lågkolhydratkost etc. Såg att det verkar som du äter så... ha det bra! kram

2010-02-04 @ 11:21:27
Postat av: Bullen

Kan inte låta bli att skriva... Var uppmärksam på om den där fixeringen vid vikt och kalorier tar allt för stor del av ditt liv. Jag vill inte låta för negativ, men det du håller på med nu kan bli en inkörsport till ätstörningar - och det vill du ju inte trassla in dig i! Jag skriver det för att jag själv varit sjuk, eller egentligen fortfarande är sjuk i vissa avseenden.



Jag vet att bananer och euroshoppers bordsvatten innehåller en del kalium. Men vad jag har hört så ska man få i sig den mängd kalium man behöver, om man inte har en ätstörning och på något sätt kompenserar sitt matintag på ett olämpligt sätt...



- Från en som varit i skiten och inte önskar någon annan dit.

2010-02-04 @ 11:32:13
URL: http://vaniljbullen.webblogg.se/
Postat av: emliscious

så vad är din allmäna uppfattning av Hälsovakten hittills? något du skulle rekommendera? är det gratis?

hur bygger de sitt system? om man jämför med viktväktarnas poängsystem...

2010-02-04 @ 12:01:01
URL: http://emliscious.blogspot.com/
Postat av: Fia

Hmm, alltså hon sa att det skulle bli två liter ungefär om man gjorde så. Vet inte om hon räknade in mellanmålen också faktiskt. Jag dricker vatten ur min flaska och får väl i mig ungefär två liter om dagen skulle jag tro. Mer om jag tränar såklart. :)

2010-02-04 @ 17:01:44
URL: http://lusth.org
Postat av: Dessi

Fina staplar! Ungefär sådär ser mina staplar också ut, och jag tror de flesta har järn-brist. I Hälsovakten kan du någonstans klicka på olika mineraler och vitaminer för att veta hur du får i dig dem, dvs vilka livsmedel som innehåller t.ex. järn. Spenat och broccoli innehåller järn, om du gillar det! :)

2010-02-05 @ 17:12:54
URL: http://www.dessi.se
Postat av: Malin

Jag har några tips på hur du får i dig mer järn. Du behöver inte heller leva på blodpudding. Men om du tycker att det är gott så vore det utmärkt att äta det 1 gång per vecka. Annan järnrik mat är leverpastej (ska innehålla minst 30% lever), lever, rött kött (nöt- eller viltkött), äggula. Det finns också några vegetabiliska livsmedel med mycket järn såsom det flesta gröna grönsaker (spenat, broccoli etc), baljväxter (ärtor, bönor, linser), jordärtskockor, svartrot, persilja, spannmål (potatis). Även hallon, vinbär och jordgubbar, samt torkad frukt är andra järnrika godsaker!



Varje gång du äter något järnrikt så bör du INTE dricka mjölk till den måltiden då kalciumet i mjölken hämmar järnupptaget istället kan man dricka ett glas jucie som innehåller C vitamin eller en frukt efter måltiden som innehållet c-vitamin, vilket ökar upptaget av järn.



Äter du linfrön och vetekli? Linfrö är också en bov i dramat vad gäller järn då det förorsakar järnbrist bland annat genom att linfrön konkurrerar med syret i blodet och kan då orsaka järnbrist. Vad gäller vetekli om du äter det så har även det en hämmande effekt på järnet men här finns ett utmärkt alternativ istället för vetekli och det är havrekli som består av vattenlösliga fibrer.



Detta är inga pekpinnar utan bara några tips och ideér! :) (Oj vad långt det blev)

2010-03-14 @ 01:31:43
URL: http://malamalan.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0