förbaskade mjölk!

Jag gav ju ett slags nyårslöfte om att sluta dricka såna mängder mjölk, jag har faktiskt hållt det riktigt bra. På denna tiden har jag kanske druckit max 5 glas och det är en stor prestation för mig. MEN. För någon vecka sedan drack jag ett glas och hela den eftermiddagen blev jag illamående och med typ kramper i magen plus att jag blev sittandes på toaletten.

För en stund sen åt jag pannkakor och man måste ju faktiskt dricka mjölk till pannkakor. Jag tänkte liksom inte på föregående gång, jag tror inte ens jag har kopplat ihop mjölkdrickandet med det. Sagt och gjort. Men bara nån kvart efter så började jag känna obehaget i magen. Magen kurrar och låter och jag börjar få såna där slags kramper. Så mina tankar är att "tänk så har jag blivit mjölkallergiker nu bara för att jag har vart utan det ett tag"?

Min undran är därför, finns det några av mina läsare som är allergiska eller överkänsliga? Jag har läst att det är iinte samma sak med mjölkallergi som med laktosintolerans men jag vet heller inte vad skillnaden är. Skulle det kunna vara så att jag plötsligt har blivit överkänslig eller är jag bara nojig? Det är givetvis inget jag förväntar mig få ett riktigt svar från, för det måste jag gå till läkare, men jag bara undrar vad ni tänker om det hela...?

Kommentarer
Postat av: Karin

Har du provat laktosfri mjölk för att se om du reagerar på den med? Mjölkallergi innebär annars du reagerar på ett protein i mjölken som finns även om den är laktosfri.. fattar jag det som

2010-03-15 @ 16:19:44
URL: http://www.soija.se.
Postat av: Heidi

Det här är så jävla lustigt. NYSS skulle jag ringa vårdcentralen för jag har sådana problem med min mage och vet inte riktigt vad de beror på. Jag älskar mjölk och dricker det varje dag till maten om jag har det hemma.. Till lunch idag blev det pasta, kyckling i ugn med sås på cremefreiche och mini mat och diverse - självklart mjölk till maten och jag spenderade eftermiddagen på toa. Jag köper ibland laktorsfritt men det är så dyrt! Men de har ju mini som innehåller mindre laktos för laktosallergiker kan "tåla" ca 1 dl ren mjölk eller något liknande har jag läst. Att man har en viss gräns. Har för mig man kan köpa tabletter på apoteket som man tar innan maten som gör att man kan äta laktos. Jag ska ta tag i det här och gå till läkaren iallafall. Men annars testa en laktosfri version av mjölk om du vill dricka det, löser ju dina problem om det är det :) Självklart måste man ha mjölk till pannkakor!

2010-03-15 @ 16:44:56
URL: http://weightlosswarrior.devote.se
Postat av: Tigerhonan

Jag tror att din kropp inte är van vid mjölken längre eftersom du inte dricker det ofta.

2010-03-15 @ 17:05:52
URL: http://tigerhonan.blogg.se/
Postat av: mariah

hej. jag blev laktosintolerant efter en magsjuka för två år sen men har nog varit lite känslig förmjölk ända sen jag föddes. När man är laktosintolerant har man inte tillräckligt med enzymer i tunntarmen att bryta ned mjölksockret så det passerar ospjälkat där och i tjocktarmen bildas då gaser. en del tål lite mjölksocker, andra knappt något. Är man mjölkallergiker tål man inte proteindelen i mjölk alls. Intoleransen är inget farligt (jämför glutenintolerant) men väldigt obehagligt med kramper, smärta och diarré. det kan vara så att du blivit mer känslig om du har druckit mindre mjölk ett tag. jag kan inte riktigt förklara det vetenskapligt men för mig har det blivit så att ju mer mjölksocker jag uteslutit desto känsligare har jag blivit för det lilla jag får i mig. laktos finns ju i så mycket mer än bara mjölk. googla laktosintolerans så finns massor att läsa...eller maila mig om du har några frågor :) lycka till!

2010-03-15 @ 17:15:57
Postat av: Sofie

Laktosintolerans innebär att tarmen har slutat tillverka enzymet laktas som spjälkar laktoset. Detta kan hända om man inte dricker/äter mycket av mjölkprodukter då kroppen är bra på att anpassa sina behov.

Är man allergisk är det mot mjölkproteinet då klarar man inte utav att äta laktosfria produkter, utan det är själv proteinet som hjälper till att "bygga" mjölken man är allergisk mot. Jag tycker det låter som du har mjölkmage.

2010-03-15 @ 17:46:46
Postat av: POOS

Jag är laktosintollerant och det bara kom sådär över en dag.. Allt började med kramper och sen gick det över till diarré, illamående osv.

Det går inte att beskriva för nån som inte har samma problem hur jävla ont det egentligen gör.



Det är tydligen något som kan komma och gå lite som de vill, enligt min doktor. Pain in the ass.

2010-03-15 @ 18:17:09
URL: http://POOSkampmotkilona.bloggagratis.se
Postat av: Malin

Det är precis som de ovanstående skriver. Mjölk består av mjölksocker och mjölprotein. Det är ganska vanligt att man inte tål mjölksockret medan det är ovanligare att man inte tål mjölkproteinet.



För min del började med mjölksockret och sedan tålde jag inte heller mjölkproteinet. Blev jätteallergisk och blev jättesjuk om jag ens åt små små mängder smör. Sedan försvann allergin över en natt och jag kan till och med dricka mjölk :) Lustigt det dära.



Jag skulle föreslå om du att provar med att byta ut mjölken mot laktosfri mjölk och se hur magen reagerar då. Ibland kan det räcka. Eller att tänka på att inte äta så mycket mjölkprodukter på samma dag. Exempelvis: Ät pannkakor men drick inte mjölk till.

2010-03-15 @ 20:03:54
URL: http://svartisa.blogg.se/
Postat av: Pelikan

Några tillägg:



En del är så känsliga att de inte tål ens pannkakorna, eftersom det ju är mjölk i smeten.



Enzymet laktas (som en laktosintolerant person alltså inte tillverkar) finns i tablettform, så det går faktiskt att fortsätta nästan som vanligt, om man bara tänker på att ta (tillräckligt många) tabletter.



Jag skulle också föreslå att du provar laktosfri mjölk, och sedan går till en läkare. Laktosintolerans är en åkomma som är enkel att "åtgärda".



Som anekdot kan tilläggas att de flesta vuxna i världen är mer eller mindre laktosintoleranta. Det är bara nordbor och nordafrikaner som behåller laktaset i vuxen ålder. Du skulle aldrig se en vuxen fransman dricka mjölk!

2010-03-15 @ 21:45:20
Postat av: Karoline

vill det sig illa är det mjökproteinet som gör dig illa. gå till en vårdcentral!

2010-03-15 @ 22:27:56
URL: http://wordsareveryunnecessary.webblogg.se/
Postat av: Alexandra, KAKHUSET ♥

Hm.. vilket jobbigt problem :S Usch, mjölk finns ju i det mesta :S

2010-03-17 @ 04:10:16
URL: http://www.kakhusets.se
Postat av: Fattie

Hoppas ditt mjölkproblem löser sig! Finns väl mycket laktosfria produkter numera (?) ifall du har blivit laktosintolerant. Vad man kan göra om man blivit mjölkallergiker vet jag dock inte....



Svar: Hehe, jo jag minns det inlägget där du skrev om magoperationer. Personligen tog jag operationen som ett exempel eftersom mitt beslut att göra den nog var den största/mest påtagliga omvändningen i en åsikt jag någonsin haft. Men att Jag ändrade åsikt i den frågan betyder ju inte att det är rätt metod för alla ;)



Jo det har du nog helt rätt i, mognad och vart i livet man befinner sig. Tänk allt man var så fast övertygad om som yngre tonåring, och åsikter man hade som helt enkelt VAR de enda rätta? Själv skrattar jag en hel del åt vilka tokiga o fixa idéer jag hade för några år sedan :)



Tack så mycket, jag tycker mycket om din blogg också ska du veta :) Att läsa andras tankar, funderingar, tillvägagångssätt och för att inte tala om den ständiga maktkampen är både inspirerande och ett sätt att känna sig mindre ensam på!



Jag är inte alltid så duktig på att kommentera jag heller, så det gör inget alls! Men du ska veta att jag alltid sitter och håller tummarna för dig, och jag tycker du är otroligt viljestark i din kamp! :)



Kram kram!

2010-03-17 @ 04:53:41
URL: http://tjockasmalajag.blogspot.com
Postat av: Caroline

Jag är mjölkallergiker, fast vi vet inte riktigt mot vad än.. Jag tål inte alls laktos och det har jag på papper, men min mage blir bara värre om jag dricker/använder mjölk i maten. Men jag slutade dricka mjölk för ett tag sen och använder bara det nödvändigaste i maten, och nu mår min mage bra! Fast den har konstiga ljud för sig, så jag måste ändå in till sjukhuset om jag inte blir bättre! Det har varat i flera år men jag har inte brytt mig speciellt mycket, utan det är nu jag har upptäckt att jag måste göra något åt saken, så för tillfället äter jag medicin och blir det inte bättre måste jag till sjukhus..



Ett tips från mig (för att kolla om du inte tål eller är känslig mot mjölk) så skippa mjölken i allt och undvik att dricka det i 10-14 dagar. Blir det bättre då, så är du känslig/tål inte mjölk. Men blir det inte bättre, så tycker jag att du ska kontakta läkare! :)



Hoppas att det löser sig och att du blir bättre! :)



Kramar!

2010-03-17 @ 18:07:48
URL: http://callinberggren.blogg.se/
Postat av: Skönhetsbloggen!

Jag är verkligen beroende av mjölk. :)

2010-03-18 @ 11:33:32
URL: http://frida.blogg.se/
Postat av: Karin

Svar: ja det är ju lite lustigt, men jag hittade den här sidan som bekräftar lite det du upplever än då http://allergi.nu/fraga-doktorn/fodoamnesallergi/komjolksallergi/allergisk-mot-mjolk1/

2010-03-18 @ 13:52:25
URL: http://www.soija.se
Postat av: Pärlan

Jag var mjölkallergiker/laktosintollerant när jag var liten. Kan ju vara så att du är överkänslig eftersom mjölk innehåller många ämnen. Vissa kan äta choklad och allt sånt men har problem med att dricka ren mjölk så att säga. Men du borde prata med en läkare, dom kan ju ta prover och sådär, för det är ju alltid skönt att veta. :)

Hoppas det löser sig!

Kram

2010-03-21 @ 14:15:36
URL: http://phatgirl.devote.se
Postat av: My

Jag blev laktosöverkänslig när jag gick i åttan. Innan drack jag ofta mjölk och hade aldrig problem. i åttan fick jag ätstörningar och åt BARA glass, gick ner 15 kg på en måndag och åt inget (förutom glass för att ha socker att ta mig igenom dagarna med och sedan vatten). När jag började äta normalkost igen ett halvår senare var jag överkänslig mot mjölkprodukter, och så har det varit sedan dess. Vet personer som slutat dricka mjölk och blir överkänsliga också.



Testa laktosfria produkter och se om det är samma där. Är det likadant ändå kan det vara fettet i mjölken du far illa utav.

2010-03-22 @ 04:58:36
Postat av: Smulan

Man blir så begränsad när man inte kan äta allt. Jag brukar alltid ha med mig Lactrase som jag köpt på apoteket. Funkar alltid bra när jag vill äta något med laktos. Lycka till!

2010-05-21 @ 14:29:44
Postat av: fredrika

Själv så har jag problem med mjölken men är inte riktigt allergisk mot den men när jag dricker den så blir magen alldeles konstig och jag känner mig mätt,den "sväller". Tänkte att jag skulle testa att bara dricka vatten,juice osv.. och har aldrig känt det då. Så antagligen så kan inte min kropp bryta ner laktosen lika bra som andra och med det -ont i magen/mätt. Har även varit mjölk,smör..etc allergisk vid mindre older och nu ksk tillbaka?

2011-01-10 @ 17:54:34
Postat av: Micke Skribent

Moderna sjukdomar har ökat lavinartat sedan 50-talet.



http://gluten-celiaki.blogspot.com/2011/03/gluten-kallan-till-vara-moderna.html

2011-04-24 @ 23:36:13
URL: http://gluten-celiaki.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0