hemligheter gör ingenting bättre

Jag fick en mycket intressant artikel länkad till mig angående psykisk ohälsa, den handlade om att man måste göra något åt samhällets och även vårdens syn på psykiska sjukdomar. Jag är inte särskilt politiskt aktiv, faktiskt så har jag rätt svårt för att förstå politik men jag tyckte att det var en riktigt bra artikel.

"Psykisk ohälsa är alltjämt något tabubelagt, något man inte gärna talar om trots att det är ganska vanligt. Vi ser tecken i samhället på att psykisk sjukdom och psykisk funktionsnedsättning leder till att personer inte släpps in i olika sammanhang. Detta kan i sin tur bidra till att en person med psykisk funktionsnedsättning upplever sig ha små chanser till att utvecklas, känner sig ovälkommen och inte blir delaktig i samhället."

Just detta stycket prickade så bra in på hur jag har upplevt situationer där man har med samhället att göra. Jag skulle vara på en åtgärd för arbetslösa. Problemet var att efter ett tag på den åtgärden mådde jag så sjukt mycket sämre. Varje natt låg jag sömnlös, jag mådde så illa på mornarna att jag kräktes och jag fick panikattacker allt oftare och jag kände det som att jag blev behandlad som ett dagisbarn med en klapp på huvudet varje gång jag gjorde de mest simpla sakerna (som tex att sy en raksöm i ett tygstycke).

Jag försökte berätta detta för min handläggare och försökte få honom att förstå att jag inte nödvändigtvis skulle vara hemma, men stället tryckte ner mig som människa. Vet ni vad jag fick till svar? - " Om du är så psykiskt sjuk så förstår jag inte varför du inte ligger inlagd på psyket?" Vad fan svarar man på det? En socialhandläggare ska väl åtminstone vara mer utbildad än så?

En annan handläggare jag hade försökte få mig till samma ställe. Jag försökte förklara för henne på direkten att jag inte tänkte utsätta mig för det igen eftersom jag mådde relativt okej just då. Hon lyssnade inte och när vi satt på bussen dit första dagen, för hon skulle följa med, så säger hon till mig högt - " Jag tror inte detta blir några problem för dig, du åker ju faktiskt buss nu så så allvarligt kan det ju inte vara." Jag gick vidare till läkare och fick en sjukskrivning men trots det så "bråkade" socialhandläggaren vidare, till och med min terapeut och läkare tyckte att hon betedde sig illa.

Det finns hur många exempel som helst jag kan dra där man absolut inte kan säga hur man mår - träffar du någon ny är det bästa att hålla det hemligt så gott det går, om man nu ens orkar träffa någon ny. Berättar man så lägger de flesta benen på ryggen och springer åt andra hållet. De flesta människorna utan egna erfarenheter av just depression verkar tro att det betyder att man sitter hemma och skär sig i armarna och planerar sitt självmord. Visst kan det vara så men jag tror nog att de flesta inte har förlorat sig själv så djupt.

"Att förändra attityder till psykisk sjukdom sker inte över en natt. Men desto viktigare att vi börjar arbetet genast. Och vår förhoppning är att vi inom några år lyckats skapa ett klimat där det är lika naturligt att prata om psykisk ohälsa som att prata om benbrott och hösnuva."

Jag har inte svårt för att berätta om hur jag mår, som ni kanske har märkt så försöker jag att vara ärlig mot både er och mig i den här bloggen. Jag vill tro att det gör någon nytta för någon annan som kanske läser. Det gör inte mig någon tjänst att hålla tyst om något jag vet existerar i stor mängd överallt. Jag är inte ensam och det är inte du heller. Samhället hade varit en bättre plats om inte allt hymlades med och hölls hemligt...

Kommentarer
Postat av: therese

<3

2009-12-08 @ 11:11:41
URL: http://slutavarafet.blogg.se/
Postat av: [SOFIA WESTERGREN]

bra skrivet av dig! jag blir så arg på folk som beter sig så som du beskrivit. bara för att de inte vet hur det känns betyder inte det att de får trycka ner en människa på det viset. folk är så himla okänsliga idag!

2009-12-08 @ 11:42:46
URL: http://fiiiyah.blogg.se/
Postat av: Jessica

Bra skrivet! Bra att våga vara ärlig och sjukt att nån kan trycka mer någon på det sättet.

2009-12-08 @ 18:25:48
URL: http://smalajessie.blogg.se/
Postat av: Nathalie Olsson

Du inspirerar verkligen!

2009-12-08 @ 22:08:24
URL: http://Nuelleraldrig.devote.se
Postat av: Fia

Jag kände igen mig lite i ditt inlägg innan. Just nu är det i alla fall lite så jag känner. Nu gör jag allt jag kan för att ta mig ur sängen och jag försöker att ta mig vidare men för tillfället är det mesta ett stort hål. Jag har inte tagit tag i min vikt den senaste tiden för det finns liksom ingen ork för det. Just nu är det viktigaste att jag ska klara av att plugga och ta hand om sonen. Det är det viktigaste för mig. Allt annat kommer på plats två vilket resulterar i att det ser ut som skräp här hemma och jag sover väldigt mycket men jag vet inte vad jag annars ska göra för att ta mig genom dagarna...

2009-12-09 @ 08:40:38
URL: http://lusth.blogspot.com
Postat av: Lila

Hej gumman! Vilken bra artikel.



Läste tidigare inlägget om den "fina" kommentar du fick av en person vid namn Emma. Det är så faschinerande hur folk fungerar och tänker. Jag har svårt att se denna tjej kan få ett vettigt jobb, det är svårt när man är så empatilös.



Nu ska jag inte lägga ner mer energi på denna Emma, hon är inte värd att uppmärksammas.



Vad roligt med att du kan fixa till bloggar fint! Jätteroligt, när jag vill fixa till min blogg så mailar jag dig!



Kramis Lila

2009-12-09 @ 08:55:15
URL: http://drommenometttillbarn.blogspot.com
Postat av: Linda

Har fått diagnosen emotionellt instabil personlighetsstörning eller kallas ofta för borderline. Jag kan känna att vårdpersonal ibland behandlar en som ett barn, om man inte håller en överenskommelse kan det bidra till att man inte får gå ut själv eller att alla permissioner är inställda. När jag varit inlagd!! Det är jobbigt att umgås med människor och jag vågar inte träffa någon för jag är så rädd för att han ska lämna mej pga. mina psykiska besvär. Alla som är psykiskt sjuka ligger ínte på psyk utan inläggning är en sista utväg nät det är fara för individens liv!!!

Kram Linda

2009-12-20 @ 17:18:58
URL: http://www.lindakisse.bloggplatsen.se
Postat av: Artemis

Så bra skrivet! Känner igen mig på sätt och viss i det du skriver... (tyvärr)

Hoppas allt ordnar sig för dig :)

Kram!

2010-02-07 @ 19:59:20
URL: http://artemisliv.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0