proteinkälla?

Det här är mina spalter från gårdagens mat. Som ni ser så försöker jag att äta så lite kolhydrater som möjligt (egentligen är nog det mesta av kolhydrater från att jag åt 2 clementiner och 1 dl osockrade hallon) och kompenserar det med fett och egentligen protein. Men ser ni vad jag ser? Proteinstapeln är verkligen alldeles för låg. Jag har inte en susning om hur jag ska kunna äta mer protein än vad jag gjorde igår.

Jag käkade någon slags äggröra med 2 ägg till frukost, 2 stora pannbiffar till lunch och sen åt jag iof en väldigt liten "middag" bestående av 3 ägg, lite korv och rullar av skinka och ost men eftersom jag också åt något litet var tredje timme så var jag faktiskt inte ens hungrig till middagen.

Men jag undrar - vad finns det för proteinrika källor som man kan äta som mindre mål, alltså inte bara rent kött och sånt till middag/lunch?

För övrigt så har jag förlorat 0.8 kg (vätska) bara sen igår. :)

Kommentarer
Postat av: Dessi

Hej!



Jag tror inte du behöver bry dig så mycket! :) Jag har själv använt GiViktkoll från och till i över två år och de är fortfarande aningen fettskrämda. Därför är proteinstapeln längre än fettstapeln. Det viktigaste är att du inte är fettskrämd. Det sägs att man ska äta ca 1 gram protein per kilo kroppsvikt. Nu har jag ingen aning om vad du väger, men om du koncentrerar dig för mycket på proteinet finns kanske risken att du tycker det blir för krångligt och tappar motivationen?



Kram! :)

2009-11-13 @ 11:27:38
URL: http://www.dessi.se
Postat av: Sofia

Keso brukar väl sägas vara en bra proteinkälla...

2009-11-13 @ 12:06:31
URL: http://snake101.blogspot.com
Postat av: Amanda

vad är det för program eller sida som du använde för att räkna ut sådär :)?

2009-11-13 @ 12:37:00
Postat av: Fredrika

Ät bönor, typ Kikärtor och Kidneybönor, de är supergoda i sallader och grytor!

2009-11-13 @ 13:01:49
Postat av: Elin

Bönor är ett hett tips! Riktigt gott också. ;)

2009-11-13 @ 13:05:18
URL: http://svartspets.blogg.se/
Postat av: Anneli

Har inte koll på GI och vad man får inte får äta. Men mitt tips är protein pulver blandat med mjölk. Går att blanda med vatten också men då smakar det inte så gott, enligt mig då.



Kram och lycka till!

2009-11-13 @ 13:07:05
URL: http://halsofreaket.blogg.se/
Postat av: Angelica

Avocado (stavas?) är väldigt bra att äta :)

2009-11-13 @ 14:49:59
URL: http://johaanssonn.blogg.se/
Postat av: Träningsglädje

så länge du äter enligt dina kcal och ligger någorlunda okej så är det nog ingen fara. testa annars keso som någon tipsade om, eller kör på proteindrinkar. eller tonfisk (fast det är svårt att äta bara sådär)...

2009-11-13 @ 16:05:51
URL: http://www.traningsgladje.se
Postat av: Pernilla

Jag äter ofta 1% Kesella blandat med Fun Light som mellanmål. Bra med proteiner och så är det gott med!



Gött att du är tillbaka!

/Pernilla

2009-11-14 @ 16:07:53
URL: http://teatimedarling.blogg.se/
Postat av: livetoday - 52 kilo

DU är så himla underbar anna. <3

2009-11-15 @ 17:21:31
URL: http://livetoday.webblogg.se/
Postat av: Bullen

Härligt att du verkar vara på gång igen! Om du vill öka proteinet och minska på fettet (vilket jag inte tycker att du behöver...) så kan du ju lägga till keso, paranötter, kesella, rullar av skinka/kalkon och fet ost, proteindrinkar (pulver och mjölk), ostkuber och 1/2 avocado (lätt att bära med sig!) o.s.v. Det går att variera i oändlighet!



Nu vet jag ju inte exakt vad du väger, men kom ihåg att kroppen inte kan ta hand om mer än 0.5-1.5 g protein per kg/kroppsvikt och dygn, så det är bättre att dra upp andelen fett och minska kolhydraterna ytterligare, istället för att äta alldeles för mycket protein. Risken med för mycket protein är att man lurar kroppen att producera insulin i onödan, vilket i sin tur kan leda till viktökning... Så, håll dig till 0.5-1.6 g/kg kroppsvikt :)

2009-11-15 @ 19:34:06
URL: http://www.bullenstankar.blogspot.com
Postat av: Jenny

Jag får fortfarande ont i magen så fort jag ser GI-viktkolls staplar! :-(

2009-11-15 @ 21:05:56
URL: http://myengla.blogg.se/
Postat av: Pelikan

Jag vill ifrågasätta din utgångspunkt.



Brukar man inte säga att kroppen inte kan tillgodogöra sig mer protein per dag än vad som finns i motsvarande 100 gram kött? Protein är otroligt dyrt ur både ekonomisk och ekologisk synpunkt, även om baljväxter naturligtvis är mycket, mycket bättre än kött.



Jag vet att du inte vill fortsätta att äta så här, men jag undrar hur nyttigt det är att så radikalt undvika grönsaker ens under en kortare tid, speciellt om du är förkyld och det är vinter. Varför vill du inte äta en mer balanserad, hälsosammare och mer ekologisk kost?

2009-11-15 @ 21:31:23
Postat av: Pelikan

Nu var jag så där kritisk och ifrågasättande igen. Ursäkta. Det jag borde ha sagt allra allra först är: Välkommen upp på banan igen! Håll i dig nu, så går det bra med maten och träningen.

2009-11-15 @ 21:32:42
Postat av: Pelikan

En burk bönor eller kikärter (eller, godare, hemkokta) till mellanmål. Eller tycker du att till och med bönor och ärter innehåller för mycket kolhydrater just nu? Det är värt att komma ihåg åtminstone. Så mycket mindre kalorier än i nötter, men lika goda (åtminstone rostade kikärter!) Det är också en bra bas i mat.



(Ja, jag tjatar, men jag har just upptäckt hur gott det kan vara, och "alla" säger ju att det är sååå nyttigt.)

2009-11-16 @ 11:57:22
Postat av: Caroline

Fisk och bönor :) BARA protein istort sett :)

2009-12-12 @ 23:29:12
URL: http://petterssoncaroline.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0