ett matschema

Hej och välkommen till en grå måndag! :P

Vet ni hur mycket bättre man mår psykiskt av att inte hålla på att väga sig stup i kvarten? Det är en vanesak att vänja sig av vid men tillslut så tänker man inte på att vågen står där i badrummet. Jag tänker inte väga mig igen på ett bra tag, som jag har skrivit förut.

Jag undrar en sak... ni är ju ändå en del som läser min blogg och de flesta är väl viktkämpar på något sätt. Alla har hittat sätt att äta och röra på sig som passar dom. Vissa äter viktväktarna, andra lchf och säkert massa andra sätt. Jag har ju på den sista tiden ätit "vanligt", alltså ingen diet utan bara sunt förnuft men jag har kommit på att även om det känns bättre så tycker jag att mat är tråkigt.

Skulle någon vilja göra ett matschema till mig eller kanske om ni alla vill skriva lite olika frukostförslag, lunch och middag så kan jag plocka ut och göra ett schema själv av det? Jag kan givetvis publicera det här på bloggen också så att fler kan ta del av det. Det hade varit lite kul och spännande att se vad ni rekommenderar och framför allt få lite inspiration till att tycka att mat är kul igen. :)

Det enda jag kan säga är ett big no no är fisk. Jag äter inte fisk och det är jättesynd för det är ju så nyttigt men jag får helt enkelt inte ner det. Så shoot! :D

Kommentarer
Postat av: shibby

alltså jag kanske har fel, men tacos är väl rätt nyttigt? om inget annat kanske nötfärs med taco krydda och blanda runt med massa grönsaker utan det här brödet man brukar ha, det borde ju vara iallafall lite nyttigt :) fast som sagt jag vet inte ;P

2009-09-28 @ 09:15:15
URL: http://metrobloggen.se/shibby
Postat av: Lotta

Jag tycker att det är ganska lätt att sätta ihop en meny egentligen. Jag kör ju enligt viktväktarna och där finns det saker som man bar akan ta av när det gäller deras recept eller så. men att köra någon frukost som man gillar. Macka, knäcke, fil alt. gröt och sedna frukt som mellanmål fm och em. Till lunch väljer man någonting ur någon kokbok som man gillar och till middagen likaså. Till kvällen är det farligaste, då måste man ha sparade points så att man kan ta någon slags kvällsfika. Det kanske bara är att man tar te och skorpa eller nåt, men det är bra att ha någonting till.

Lunchförslag är ex soppor nu under hösten - det är hur gott som helst. Gå in och kolla min blogg och sök dig via recept så hittar du lite granna i varje fall!

Lotta

2009-09-28 @ 11:03:16
URL: http://www.viktinfo.wordpress.com
Postat av: emmy

Hej! åh vad synd att du inte gillar fisk, jag brukar nämlgen göra en alldeles fantastisk sallad med kallrökt lax! Men en annan skitgod och GI-riktig rätt är följande:

Gör en het köttfärsröra med nötfärs, gul lök, passerade tomater, sambal olek, grädde, riven morot, champinjoner, paprika och vad du mer kan tänkas vilja slänga i... sen tar du en avokado och delar den i mindre bitar, lägg dessa på en tallrik och häll kättfärsröran över. servera till sallad efter smak! Delicious! Bild finns på min blogg:



http://smaljeans.blogg.se/2009/april/heta-kottfarsroran.html#comment



Lycka till!! Kram emmy

2009-09-28 @ 18:48:35
URL: http://smaljeans.blogg.se/
Postat av: Marie

Jag kan gärna hjälpa dig, men en fråga är, för hur många kalorier / dag ska du äta? :)

2009-09-28 @ 19:21:30
URL: http://fitforfightforlife.blogg.se/
Postat av: [ S O F I A W E S T E R G R E N ]

frukost-tips skulle vara great! det är sååå inte nyttigt med oboy och limpa... och fisk är sååå yuäck :o

2009-09-28 @ 19:31:09
URL: http://fiiiyah.blogg.se/
Postat av: Jenniefer

Om du gillar sallad så har jag världens godaste recept åt dig!



Valfria grönsaker (jag brukar ha tomater, gurka och babyspenat)

Fetaost

Rökt skinka eller salami

Solrosfrön

Pasta om man vill

Vit tryffelolja

Salt och peppar



Blanda och njut! Tryffeloljan är verkligen jättegod!

2009-09-28 @ 20:50:03
URL: http://jenniefer.blogg.se/
Postat av: Tess

Hej. Har läst om din info och känner igen mig där också. under februari månad gick jag ner ca 15 kg och sedan gick jag upp nästan 10 kg igen. Nu försöker jag gå ner allt igen och jag har ungefär samma delmål som dig och väger än så länge fortfarande under 100 kg. Men jag har svårt att sätta igång med bra motion, dels för att jag är lat och dels för att jag har så extremt dålig kondition. Har du något bra tips för att komma igång och orka? Jag känner helt enkelt att det är tråkigt för jag har ingen att motionera med. Och även fast jag kan ha det ibland så blir det inget med det mer än "säng-gympa" ;). Hehe. Nej, men seriöst. Ge mig gärna lite tips om du har lust :)

2009-09-28 @ 21:23:35
URL: http://killmee.blogg.se/
Postat av: Bullen

Jag är ju kostrådgivare, så säg till om du vill ha hjälp :)

2009-09-29 @ 00:08:07
URL: http://www.bullenstankar.blogspot.com
Postat av: Anneli

Du får jättegärna publicera ditt matschema sen, för här har du en till som har idétorka...



Pepp till dig! =D

2009-09-29 @ 11:56:47
URL: http://halsofreaket.blogg.se/
Postat av: Pelikan

Frukost 1: fruktsallad (eller bara en frukt) med fil, müsli (havregryn, råglingor, vetegroddar, linfrön, solrosfrön, havrekli, B-jästm kanske nötter, russin och rent av lite hackad choklad!) och lite knapriga (osötade) flingor för krasets skull



Frukost 2: te, grovt bröd, liiite drickyogurt (1 dl), en rejäl bit ost och morotsstavar



Frukost 3 (minst mättande, tycker jag): gröt (jag brukar koka gröt på min müsliblandning, fast utan B-jästen som "förstörs" vid upphettning) med mjölk och lite sylt eller hellre hemlagat äppelmos.



Det viktigaste tycker jag är att äta vanlig mat, men att kontrollera portionsstorleken. Det är så enkelt att ta lite mer, men ack så farligt!

2009-09-29 @ 14:07:45
Postat av: I våran lilla vrå (C)

jag äter vanlig mat, men ibland slinker det in lite maträtter både från viktväktarna å från GI. Inte för att jag planerar så, utanför att jag blivit förälskad i vissa maträtter å då spelar de ingen roll vilken kategori det tillhör. Jag äter med sunt förnuft (försöker i alla fall) och vill inte äta enligt nån bantar metod. Man ska ju inte banta, utan skaffa sig en livsstil. Nog om det nu...



På morgonen äter jag fil med müsli och torkad frukt. Å på morgonen på helgen, då får jag äta smörgås å te. De e ett förslag från mig. kram å kämpa på

2009-09-29 @ 14:21:21
URL: http://cettciliasklotter.blogg.se/
Postat av: Cawo

Det jag oftast äter till lunch, som jag aldrig aldrig tröttnar på är kött och potatis. Köttet (Kyckling eller kotlett) steker jag i sweet chili sås, blandat med sesamolja och soya, ibland lite citron också. Det blir fantastiskt gott!



Till frukost är grahamsgröt väldigt gott, det är som mannagryn men nyttigt! <3



Jag är en viktväktare, det är den enda dieten som fungerar för mig, men jag tycker att även om man inte är kör med viktväktanra så är deras kokböcker asbra! Familjekokboken är min favvo!

2009-09-30 @ 01:23:00
Postat av: Lina

frukost förslag har jag :)



1. omelett.

2. naturell youghert och något proteinrikt till.

3. keso.

4. ägg.

5. nyttig macka med proteinrikt pålägg och grönsaker.

6. gröt.



de förslagen är de jag brukar pendla mellan. sen får man ju äta efter hur man tränar. går man på gymmet på morgonen efter frukost så laddar jag med mer kolhydrater.

2009-09-30 @ 23:33:14
URL: http://paus.qps.se
Postat av: Viktat

Publicera gärna det du får ihop! Kul.

Postat av: monia

ett bra tips jag har är att på helgerna när du förtjänar lite "finare" mat, så kan du göra tacos, MEN istället för det mjuka brödet som innehåller MASSOR av kalorier, så använder du ett salladsblad istället :) Cremefresh kan du använda till maten, det är absolut inte onyttigt med fet mat som många tror. det är kalorierna i vitt bröd , pasta och potatis som är värst. Så använd ett salladsblad som "bröd" så har du nyttig otroligt god mat :)



Kika gärna in i min blogg där jag lottar ut ett set med TANDBLEKNING just nu:) delta du också ! =)

2009-10-04 @ 21:44:37
URL: http://moniasundgrenjansson.blogg.se/
Postat av: Jenny

Visst är det tråkigt med "vågtvång"? Suck! Vågen kan vara riktigt hemsk. :-(



Tips på frukost:

Omelett med svamp och makrill

Keso med två kokta ägg

2009-11-15 @ 21:13:20
URL: http://myengla.blogg.se/
Postat av: Engla

Megafin blogg! Hur ofta brukar du uppdatera den?

2012-03-19 @ 00:39:44
URL: http://hemförsäkringidag.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0