Jag är ledsen.

Jag har tröttnat, igen. Motivationen har gått och gömt sig i underjorden. Ni anar verkligen inte hur mycket jag har kämpat för att just detta inte ska hända men hur fan tänker man positivt när 8 veckor inte ger det minsta tecken på att man är på väg åt rätt håll utan snarare åt fel håll?

Dietisten var lika förbryllad som jag känner mig. Hon tyckte att det var mycket märkligt för alla matlistor och träningsscheman som jag har gett henne nu är jättebra. Jag hade gått upp cirka 1 kilo och midjemåttet hade ökat med 1½ cm sen förra månaden. Jag trodde jag skulle bryta ihop, allvarligt. Det är nästan så att jag börjar tvivla på mig själv. Hon sa att jag skulle boka tid hos läkaren igen och göra nya blodprover, ni vet.. min största fobi. Det konstiga är ju att testerna innan jul visade på låg ämnesomsättning och det gjorde också de andra testerna i januari men läkaren sa då att det var inte tillräckligt lågt för att göra något åt. Eller något. Jag har ändå något slags hopp om att det är därför får då har jag en förklaring och då kanske man kan göra något åt det med mediciner. Eller hur det nu funkar. Jag vet inte.. jag är verkligen bara ledsen.

Jag jämför med för 2 år sedan när jag tappade mellan 1-1½ kilo i veckan. Jag tänker att med den tiden som har gått nu så borde jag ha gått ner 8 kilo minst. Det är fel att tänka så. Men det är ju mina erfarenheter och man jämför ju automatiskt med det man vet sen innan.

Under alla år med depressionen så har anledningen aldrig varit pga min vikt. Visst, jag har aldrig mått bra av att vara större än alla andra men det har mer varit som en liten vattenpöl jämte det stora havet. Nu har min vikt plötsligt gått och blivit en stor sjö. Inte ett hav, men en sjö. Jag hatar mig själv mer och mer för varje dag som går, något som började som en kamp mot övervikt med en någorlunda god självkänsla har nu övergått till ett självförakt och det är inte lätt att erkänna. Det känns som att jag tynar bort för varje dag jag försöker, för varje dag jag aktivt planerar vad jag ska äta och inte äta och hur mycket jag ska röra på mig.

Det känns som att jag har förlorat mig själv...

Kommentarer
Postat av: Jenny

Urs gumman det låter inte bra alls!! :( Jag förstår att du är ledsen och förvirrad när vågen och måttbandet också går åt "fel" håll :( Kanske är inte dietisten rätt väg för dig? Det finns ju faktiskt fler vägar och metoder för att gå ner i vikt, du kanske skulle prova någon annan? :) Hoppas att det löser sig för dig och att du börjar må bättre snart! Kram

2010-04-24 @ 13:29:04
URL: http://kalorigris.blogg.se/
Postat av: Marie

Jag tycker du ska ta hennes råd att gå till doktorn och begära nya ämnesomsättningsprover!! Med tanke på hur mycket du fryser och att du har sådana problem att gå ned, så tyder ju allting på att din ämnesomsättning inte är okej... med tanke på också att den var låg redan förra gången.

Kontrollera det först, så får du ta tag i vikten sedan och hitta ditt sätt då.



stor KRAM

2010-04-24 @ 14:00:04
URL: http://www.sockergrynet.se
Postat av: ida

ta kontakt med vettiga läkare, byt kanske?

o sen även en PT med stor erfarenhet. jag rekommenderar fitnessguru.se

2010-04-24 @ 15:43:14
URL: http://uggleansikte,blogg,se
Postat av: Sofie

Hej! Jag är i ungefär samma situation. Har du testat VLCD? Dvs äta nutrilett eller liknande enbart i några veckor. Första veckan är helvete, men sen tänker man inte på det. Kan vara värt ett försök?

2010-04-24 @ 16:55:24
Postat av: Fattie

Jag vet inte så mycket om ämnesomsättningen, men när jag utvecklade hypothyreos (struma) så frös jag KONSTANT och dygnet runt. Jag vred upp AC:n hos mina föräldrar till nästan 40 grader varenda dag.. Andra symptom kan vara att huden blir fet & fnasig på samma gång, man tappar hår OCH man GÅR UPP I VIKT (finns många många fler symptom också). Både din viktuppgång och att du fryser får mig att tänka på struma.. Du kan ju googla och se om du tycker fler symptom stämmer?



Gå till doktorn och ta proverna, och då kan du även passa på att be om annan hjälp än dietisten? Nu menar jag inte något5 så stort och drastiskt som operation såklart, men det kanske finns något medicinskt alternativ som känns okej?



Lycka till <:) och hoppas din sjö torkar ut till en liten pöl snart igen! Kram

2010-04-24 @ 18:40:29
URL: http://tjockasmalajag.blogspot.com/
Postat av: Cornelia

Jag är inte så bra på dethär medicinska så jag vet inte säkert vad jag ska skriva men jag vill att du ska veta att jag tänker på dig och peppar dig i mina tankar. Kram på dig

2010-04-24 @ 19:10:45
URL: http://www.mia-caramia.blogspot.com
Postat av: Ellen - ellastankar.blogg.se

Ah, jag förstar hur jobbigt det kan va...när det gäller vikten. Jag kämpar pa här med min vikt och emellanat kommer dessa moment da man inte gar ner nagot, motivationen tryter och man inte fattar vad som har gatt fel. Jag hoppas att du kan komma ur depressionen och hitta rätt metod som funkar för dig. Jag har hittat min metod, och mar bättre än nagonsin!



kram pa dig.

2010-04-24 @ 21:32:53
URL: http://ellastankar.blogg.se/
Postat av: Lotta

Lyssna på henne och gå till läkaren - det borde ju vara någotning annat och hur som helst så kan det vara skönt att även om det inte är någonting annat att utesluta det i så fall!

Det som ofta kan vara så är att tankarna spökar och gör att du går upp i vikt. Jag har försökt att rent mentalt försöka gå ner i vikt. Att inte tänka på maten i så stor utsträckning så att jag bara tänker på det - då kommer jag int att gå ner av det.

Hoppas på att du känner någon slags motivation och som du ser har du många runt dig här som bryr sig.

Kram Lotta

2010-04-25 @ 09:15:32
URL: http://www.viktinfo.wordpress.com
Postat av: ÄtaTränaKämpa

Låter inte alls roligt. hur sover du? Hur stressad är du?

Det är två frågor jag brukar ställa mig när det inte går åt rätt håll, förvånansvärt ofta komemr jag sen fram till att det har något med det att göra. Gärna i kombination, mycket inre stress och dåliga sömnrutiner.

Du kommer hitta upp till motivationen. Det är okej att känna sig låg och nere, men när du orkar, så kommer du ställa dig upp ch fortsätta kämpa, dte är jag övertygad om.

Stor peppkram!

2010-04-25 @ 11:58:34
URL: http://atatranakampa.wordpress.com
Postat av: cecilia

jag kan verkligen förstå hur du känner. Jag har kämpat (verkligen kämpat) i 2 år med min övervikt, å nu väger jag mer än vad jag gjorde då jag började.

De e för jävligt! Om man bara hade ett svar på varför man har så svårt för att gå ner i vikt?! Min mamma (som jobbar inom vården) har tipsat mig om att gå till husläkaren och be om att få en remiss till sjukhusets avdelning för överviktiga och/eller ämnesomsättnings avdelningen. Där tar dom blodprov för att kolla så att man inte har ämnesomsättningsrubbningar, för om man har de så är det oerhört svårt att gå ner i vikt. Där kan man oxå få rätt hjälp, eftersom dom verkligen är proffs på övervikt. De är ett tips från mig till dig, "sök" till en sån avdelning.

Kram



PS! å du, du kommer gå ner i vikt. ge inte upp!

2010-04-25 @ 19:31:57
URL: http://cettcilias.blogg.se/
Postat av: Dessi

Ååh! :( Vad jobbigt!



Om det är till någon tröst har jag också väldigt låg ämnesomsättning. Jag går upp i vikt av minsta lilla, fryser väldigt lätt (är alltid kall om händer och fötter) och har svårt att gå ner i vikt. Det jag känner hjälper mig är att minska rejält på kolhydraterna och öka på det animaliska fettet. Har du och din dietist pratat något om det?

2010-04-26 @ 00:30:57
URL: http://www.dessi.se
Postat av: Lovisa

Måste bara säga vilken otroligt intressant blogg du har! Du har ett syfte med din blogg och det du skriver. Det finns få bloggar som har det. Många, som också min, är vardagsbloggar om allt och inget. Väldigt värdelösa kanske, men roliga att följa och skriva! :) men såna bloggar som din fastnar jag extra för! Bloggar med det där lilla extra! Tänker följa din blogg och din kamp eller hur man ska kalla det! Jättebra och intressant blogg var i alla fall det jag ville få fram! :)

2010-04-27 @ 21:05:14
URL: http://caffeineaddict.blogg.se/
Postat av: Jeanette - en blogg om hälsa, kost o motion

Äter du antidepressiva?

När jag gjorde det stannade min viktminskning totalt och läkaren berättade sen att hon valde tabletter som hindrar viktminskning.. av nån idiotisk anledning.. Nu när jag inte längre äter dom tabletterna går det att gå ner i vikt igen.



Skitjobbigt när det inte funkar! Tänker på dig =)

2010-05-01 @ 19:22:19
URL: http://makeovermadness.blogg.se/
Postat av: Fredrik

Jag kan också rekommendera VLCD för att gå ner i vikt. De första dagarna är jobbiga på grund av att kroppen ställer om sig till enbart fettförbränning. Om du vill läsa mer om VLCD så finns många svar här:

http://www.vlcd.se/faq

2010-05-11 @ 16:16:46
URL: http://www.vlcd.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0