Prinsessa

Jag har precis sett färdigt på den svenska filmen Prinsessa av Teresa Fabik. 2/3 av filmen hade jag ont i hjärtat med tårar i ögonen. Trailern försöker framställa filmen som rolig, och det är också något jag funderar över. Varför ska överviktiga människor ses som ett skämt? Jag hade verkligen svårt att se det roliga och jag log nog bara i slutscenen.



Varför ska man känna sig begränsad för att man inte är smal, snygg och har alla yttre faktorer till sin fördel? Varför ÄR man begränsad av de anledningarna?

Jag är så fylld av tankar och känslor som jag vill skriva ner nu men jag får liksom ingen ordning på det. Maja är en glad, självsäker och målinriktad person. Åtminstone fram tills dess att hon blir medveten om hur andra ser henne. Plötsligt raseras hennes självförtroende och hon börjar tvivla på sig själv, hon vill ge upp sina drömmar för att andra talar om för henne att hon inte kommer bli något. Varför ska andra få definiera den man är?

Det som jag kände slog mig hårdast var scenerna där Alex var inkluderad. Hur annorlunda chanser man har som överviktig/tjock/fet till att hitta kärlek och någon som ser en för insidan mer än för utsidan. Speciellt en scen där Alex flickvän får reda på att han var med Maja i sthlm, som en vän, och Maja blir orolig för att hon tror att flickvännen ska tro att något hände mellan dem. Så hon upprepar "inget hände, jag lovar, inget hände" och flickvännen utbrister hårt "det vet jag väl" som att det inte finns på kartan att någon skulle vilja ha Maja.

Jag känner ofta så. Likaväl känner jag ofta att jag måste nöja mig med det jag får, jag har tex varit i förhållanden där jag från början har känt att något har saknats men jag har "nöjt" mig. Som att jag måste vara glad för att någon vill ha mig överhuvudtaget. Det handlar bara om min egen osäkerhet för rent logiskt vet jag ju att jag förtjänar det allra bästa. Men det är svårt att vara logisk och låta den logiska rösten vinna över osäkerheten och det dåliga självförtroendet.

Fattie har skrivit ett mycket bra inlägg idag, nämligen om att tjocka människor sägs vara korkade. Läs det, det är verkligen tänkvärt. Det känns lite som att det tillhör alla fördomar som kommer med att vara överviktig. Som att utseendet har något alls att göra med vilka egenskaper och kvalifikationer man har, eller vilka förutsättningar man har för att bli lycklig. Ett bra liv handlar inte om vikt, det handlar om att acceptera vem man är och att hitta människor som gör detsamma.

Prinsessa var en mycket bra film, jag gillar inte svenska filmer så värst mycket annars men som "tjockis" kände jag att den gav mig något. Jag rekommenderar verkligen varenda en av er att se den om ni inte har gjort det än. Förlåt för ett aningens flummigt inlägg, jag tänker och känner mer på nätterna men har svårare att formulera mig vettigt. Klockan är trots allt halv två. :)

Kommentarer
Postat av: Helena

Jag såg förhandsvisningen av Prinsessa på bio för ganska längesen, och jag reagerade precis som du. Satt med gråten i halsen hela filmen och blev otroligt berörd. Fantastiskt bra film!

Skickar en varm lördagskram till dig!

2010-03-20 @ 10:01:58
URL: http://h-examino.blogspot.com
Postat av: emelie

jag känner också igen det här. det här med att va nöjd med det man får för ingen annan vill ju ändå ha mig. kanske det bara är mig själv jag har att skylla men jag vet inte. jag vet iaf att jag ska kolla på Prinsessa :) hihi.

2010-03-20 @ 10:11:46
URL: http://emlans.bloggplatsen.se
Postat av: H

Tack för tipset. Ska se den. :)

2010-03-20 @ 13:07:39
URL: http://nerkommermanalltid.blogg.se/
Postat av: viktory

jag tyckte filmen var väldigt bra. men det är nog för att jag ser mig själv i henne.

2010-03-20 @ 16:09:33
URL: http://hetsatarn.blogspot.com
Postat av: Ban

Ja jag blir lite arg du tänker så angående förhållanden. För tänk om en kille tänkte så när han var ihop med dig?????



2010-03-20 @ 18:23:51
Postat av: Anna

Ban:



Självklart så är det fel att vara tillsammans med någon av endast den anledningen, så har det aldrig varit heller. Jag har kommit på att det är så det har varit i efterhand och inget jag medvetet har tänkt på då. Det handlar inte heller om att personerna har varit dåliga på något vis utan bara om att det där lilla extra inte har funnits för mig. Dessutom är jag ganska övertygad om att människor befinner sig i förhållanden av sämre anledningar än så. Jag har alltid gett allt av mig själv och försökt att få varenda förhållande jag har haft att fungera så det finns liksom inget att bli arg över. :)

2010-03-20 @ 20:02:34
URL: http://kanjagblismal.blogg.se/
Postat av: Pärlan

Jag provspelade faktiskt för den filmen! Men kan erkänna att mina skådespelartalanger är alltför dåliga för att lyckas, haha.

Men filmen är riktigt bra och tankvärd. Den har ett sånt otroligt bra budskap dessutom. :)

Jättebra inlägg du skrev, håller absolut med!

2010-03-21 @ 14:23:08
URL: http://phatgirl.devote.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0