fy vad orättvist!

För att summera denna veckan som har gått så tränade jag riktigt intensivt och med mest fokus på kondition. Måndag = 1050 kcal, tisdag = 860 kcal, onsdag = vila, torsdag = 1000 kcal, fredag var jag på äventyr med en vän och vardagsmotionen blev tillräckligt. 3 dagar på gymmet och 1 dag med massa vardagsmotion.

Men i helgen har jag blivit slagen med sånt jävla mörker att jag faktiskt har legat under täcket cirka 80% av tiden. Jag klippte gräset i en timme under lördagen, det var allt jag var utanför dörren. I lördags åt jag 2 mackor i smörgåsgrill + typ 4 ballerinakakor till frukost och sen åt jag inget förrän vid halv tio på kvällen igen. Igår åt jag yoghurt + müsli till frukost och till middag åt vi färskpotatis, kyckling, tzatsiki och sallad. Eftersom det var mors dag fikade jag också 2 muffinsar och drack Herrljunga cider. På kvällen åt jag två smörgåsar med tzatziki på till kvällsmat.

Anledningen till varför jag "redovisar" detta är för att i tisdags vägde jag mig (i smyg) och vågen stod på 94.4 kg. Jag tycker, att även om helgen har varit allt annat än bra både motionsmässigt och med mat, så har det inte varit SÅÅ illa. Men jag har fan lyckats gå upp 1.3 kg! Förstår ni hur jävla less jag blir när jag kämpar som en jävla dåre och fyller i precis allt jag äter och rör på mig och har gjort i snart 4 månader för att alltid veta att jag gör av med mer än jag tar in? Jag har knappt gått ner något alls under denna tiden och så krävs det bara en helg för att gå upp så mycket.

Jag vill bokstavligen skrika ut till världen att JAG FÖRSÖKER VERKLIGEN! Hur kan jag fungera så annorlunda när jag för två år sedan ändå gick ner mer än 1 kilo i veckan? Vad gör jag för fel? Är det något fel på mig? Som tur är ska jag till läkaren på onsdag. Jag vill bara gråta för det här känns för jävligt. Jag är bara människa och jag måste väl få ha någon dag eller två där jag helt enkelt inte bryr mig? Jag har ju inte direkt svullat i varken socker eller fett...

Nu ska jag till gymmet (jag mår fortfarande svart så frågan är om jag orkar men jag ska försöka). Blod, svett & tårar. :(

Kommentarer
Postat av: WeightlossWarrior

Jag tränade också gym först, men nu är det svettiga powerwalks och inga kolhydrater och det fungerar mycket bättre för mig. Varje morgon minst en timme! Förra veckan åt jag t.o.m mcdonalds, rörde inte på mig på tre dagar och åt choklad MEN jag gick ner 0,6 kg. Jag har gått ner som mest när jag "bara" gått powerwalks och ansträngt mig som minst känns det som. Det är jätte inviduellt men detfungerar bäst för mig, ska dock börja kombinera med styrka snart.. Kram

2010-05-31 @ 10:46:37
URL: http://weightlosswarrior.blogg.se/
Postat av: Alexandra

hej,



Tror du inte att det kan vara så att du äter för sällan, och att kroppen ställer in sig på svält? När du väl får i dig mat, har det varit ganska mycket kolhydrater, och de brukar ha en tendens att samla på sig vatten. Så att det är främst vatten du har lagt på dig. Man går inte upp 1kg fett på en vecka. Det är helt klart. Men försök äta lite mer regelbundet, även om det känns jobbigt/du inte alls är hungrig. Då hålls kroppens grundförbränning igång. Annars är det så lätt hänt att den förbränner de muskler du byggt upp.

2010-05-31 @ 10:48:58
Postat av: Marie

Om du tränar mycket bör du äta mer och oftare!! Tror helt enkelt att du ätit för lite och kroppen ställt in sig på svält. Om du prövar att äta var 3:e timme, och mindre mål... ?



Massor av peppkramar

2010-05-31 @ 11:12:45
URL: http://www.sockergrynet.se/viktresan
Postat av: Jis

Jag vet precis hur det är. Tränar som en tok å går bara upp i vikt. Hur ska man lösa det? Känns just helt hopplöst. Men du, inte ger vi upp va?

2010-05-31 @ 11:25:50
URL: http://dressestokill.bloggproffs.se
Postat av: livetoday - 52 kilo

darling. jag vet inte vad jag ska säga. jag mår så dåligt när du känner dig såhär och jag kan inte GÖRA NÅGONTING!! och det suger. jag vet att du är en kämpe och att du någon gång kommer att lyckas JAG VET DET!! kram

2010-05-31 @ 12:03:19
URL: http://livetoday.webblogg.se/
Postat av: emma

Här kommer mängder med tips som du säkert hört innan:P Men ha tålamod:)



Huvudsaken är att man äter mindre kalorier än vad kroppen gör av med. Men för att det ska funka så krävs en hel del andra saker. Tänk på detta:



x Ät på bestämda tider

x Minst 5 mål mat om dagen inkl mellis! Äter man för sällan och för lite ger det bakslag istället.

x Glöm inte att vila från träningen, kroppen är ingen dundermaskin som alltid kan gå på högvarv, den måste få vila.

x Drick mycket vatten, och tänk på att häver du i dig massor med vatten så visar vågen att du väger mer, men kom då ihåg att det är för att du druckit mycket vatten och inte för att du gått upp i vikt!

x Bestäm dig för att verkligen ge allt på träningen: "blod, svett och tårar"

x Ta hjälp av träningsinstruktör som visar hur du ska träna, hur ofta och hur du ska äta för att maximera resultatet.

x våga unna dig något gott en dag i veckan.

x Undvik att åka bil och liknande om du inte behöver. Kan du gå eller cykla så gör det.

x Sömn är jätteviktigt. Minst 7 timmar/natt.

x Skriv ett matschema för antingen en dag eller hela veckan. Då har du möjlighet att storhandla det som behövs och det blir billigare. Passa på att laga storkok och frys in.



Det var lite tips iallafall:)

2010-05-31 @ 14:56:09
URL: http://misstraningsfreak.blogg.se/
Postat av: Benita

Kämpa på!

Ibland säger kroppen ett språk och huvudet ett annat. Jag tror på dig. Krams

Postat av: Benita

Kämpa på!

Ibland säger kroppen ett språk och huvudet ett annat. Jag tror på dig. Krams

Postat av: Emma

tycker emma här ovan sammanfattade allt så bra!

2010-05-31 @ 15:30:17
URL: http://emmasform.blogspot.com
Postat av: HB

tror att det är som de flesta här säger, att man ska äta regelbundet, bestämda måltider och då oftare när man tränar mycket :) men visst känns det sjukt hopplöst och orättvist när man går upp i vikt ist för ner när man jobbat arslet av sig :( men det är bara att kämpa på, jag lovar det vänder! :) tror på dig, heja!

2010-05-31 @ 18:29:11
URL: http://hideousbeauty.blogg.se/
Postat av: kristin

det där var inte roligt att höra, du kanske borde testa cambridge - jag kör på det och det fungerar jätte bra!

2010-05-31 @ 19:01:32
URL: http://khedqvist.blogg.se/
Postat av: Thea

Det är jättesvårt och jag förstår att det är jobbigt.



Här kommer lite råd:



Var smärtsamt ärlig med vad du äter. Du skriver upp ALLT? Ta hjälp av hälsovakten i en vecka, det är gratis. Jag tror att du har skrivit om den en gång tidigare, eller? För mkt mackor? En kaka här, en godis där, hur bra och nyttig är maten? Det gäller att vara brutalt ärlig, kalorier in.



Hur hårt tränar du? Varierar du träningen så kroppen inte vänjer sig. Intervallträning har man ju hört ska vara bra.



Sömn påverkar såsom stress och om man mår dåligt.



Det är så mycket som spelar in i viktminskningen. Jag hoppas att du finner orsaken och hittar flytet och lugnet.

Jag försöker bara att hjälpa dig, hitta möjliga orsaker.

Kram



2010-05-31 @ 19:12:36
URL: http://theasutmaning.blogg.se/
Postat av: Kattis

Så många som tjatar om kalorier in/ut, trots att det UPPENBARLIGEN inte funkar så. Ytterligare ett tecken på att kalorier in/ut inte är en bibel.. människokroppen är inte så enkelt konstruerad.



Det är bara vatten, från kakor osv. Men det är inte kul för det. Jag tror som många andra att din kropp gått i svältläge..

2010-06-01 @ 21:17:10
URL: http://paksukainen.blogg.se/
Postat av: elin

emma här ovan skrev ungefär det jag tänkt säga. vill bara tillägga att du förmodligen omvandlat en del fett till muskler efter träningen och eftersom muskler väger mer än fett väger du mer. fokusera inte så mycket på siffror utan på hut du mår! jag vet nämligen av erfarenhet att det lätt kan slå över åt andra hållet och det är inget att sträva efter vill jag lova.

2010-06-01 @ 21:48:44
URL: http://simsalabimen.blogg.se/
Postat av: Anne

Du har ju redan fått massor med tips och tankar.. Dom flesta håller jag med om så jag ville mest bara peppa dig! Jag har samma problem.. Man är hur duktig som helst och så "glömmer" man sig en dag och då är det helt plötsligt massa + på vågen. Bittert - men man får väl kämpa vidare...



Massa styrkekramar!

2010-06-02 @ 13:08:00
URL: http://annewerner.blogg.se/
Postat av: elin

var inte så hård mot dig själv.. ibland är det bara så svårt att förstå sig på hur kroppen fungerar.. man tränar och äter bra mat men inget händer.. sen plötsligt tappar man 2kg på en vecka och sen står man still igen.. så jag vet hur det känns.. men det viktigare är att man inte ger upp bara för att man möter en motgång.. tycker du är skitduktig som kämpar på.. fortsätt med det så kommer du lyckas! i know it!

2010-06-02 @ 14:02:02
URL: http://frkduktig.blogg.se/
Postat av: shiruu

Jag har läst din blogg ett tag nu och du kommer att klara det! Jag lever själv med en ätstörning (överätning) och en ämnesomsättningssjukdom som gör att jag har svårt att gå ned i vikt, men jag ska banne mig lyckas jag med!

2010-06-03 @ 17:56:57
URL: http://www.metrobloggen.se/matviktigt
Postat av: cecilia

(kramar om) jag förstår dig precis. Du har skrivit väldigt bra! Jag har ju berättat förut att jag nu går hos vårdcentralen å får hjälp för min övervikt, kanske ska jag få komma till överviktsmottagningen. I alla fall, jag har gjort precis ALLT för att gå ner i vikt nu i veckan, men ställde mig på vågen och den visade +2kg... Jag väger nu 93kg. Så jag förstår dig. man kämpar kämpar å kämpar, men endå verkar allt gå åt helvete.



Hoppas allt går bra hos doktorn. Jag ska till min den 22/6.



kram

2010-06-04 @ 10:17:11
Postat av: livetoday - 52 kilo

TACK underbara du babe <3

2010-06-04 @ 14:41:21
URL: http://livetoday.webblogg.se/
Postat av: Jennie

Anledningen till att du går upp i vikt är att du slarvat med maten. När du äter mindre kalorier än vad du gör av med under dagarna, går kroppen in på svält. Om du dagen efter äter onyttig mat, i detta fallet i form av bakelser, så lagrar kroppen allt den får möjlighet till. Så fungerar kroppens försvarsmekanism. Av överlevnadsskäl tyvärr. Kroppen är smartare än vad du tror. Du måste vara noga med att inte äta en eller två gånger per dag. Det triggar igång sötsuget. Ät lite, men ät ofta. Och om du gör det, kan du utan problem ha en dag i veckan då du kan äta precis vad du vill - godis, bakelser osv i en måttlig mängd. Självklart förutsätter detta att du rör på dig under veckan. Och du, de där 1,3kg går du ner fort igen! Jag tror på dig. Stor peppande kram från mig!

2010-06-15 @ 20:01:49
URL: http://www.stayfit.nu

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0