grattis på födelsedagen!

Idag har jag fyllt år, hela dagen faktiskt. Nu är det mindre än två timmar kvar av elfte oktober tvåtusenåtta och för tjugotre år sedan var jag tre timmar gammal. Dagen har spenderats utan att tänka och genom att bara vara. Vägde mig imorse och kan inte längre skryta med att bara "ha stått still" på vågen. Nej. Men jag och min vän har ingått en slags pakt, en gemenskap och en styrka tillsammans.
Till jul ska åtminstone jag väga 10 kilo mindre och tillsammans ska vi stötta varandra, det känns skönt att inte vara ensam utan att ha någon att luta sig mot. Så från och med idag har jag inte längre gått ner något, jag är på noll. Resan börjar i den sekunden jag slår upp ögonen imorgon och då  finns det inget igår.

Var i Ullared igår igen och köpte dagens födelsedagskläder plus en hel del annat fint, håret är även nyfärgat och jag är förhoppningsvis redo för vad morgondagen bär med sig...

Jag fick en kommentar som störde mig något så otroligt häromdagen. Förutom att jag har haft den värsta svackan på evigheter och mer eller mindre kämpat mig igenom varenda minut så kom den kommentaren som en yxa i själen för just den dagen var allt verkligen som sämst. "Du fuskar ju hela tiden." Jag var ett klick ifrån att radera bloggen men vaknade till och insåg att det var fel och inte jag som höll på att ta beslutet.

Nu när det känns lite klarare i mitt huvud har jag funderat lite över det där. När jag läste den där artikeln i aftonbladet för ett tag sen och de där två tjejerna hade skrivit att när man bloggar om vikten så blir det nästan skämmigt att skriva nederlag så därför kämpar man ännu mer för att slippa det. Jag tyckte det var korkat. Jag skriver inte min blogg för att slippa skämmas, för att visa att det är lätt som en plätt att gå ner i vikt utan för att visa mig själv och min kamp. En ärlig kamp och inte en fasad för att visa er något. Jag gör detta för min skull.

Jag trodde att jag kunde skriva precis som det var för jag är säker på att alla människor är som jag - faller dit förr eller senare på den där godisbiten. Jag gör mitt bästa och de dagarna som mina andetag handlar om att överleva så skiter jag tyvärr fullständigt i maten och vad jag stoppar i mig. Det får bli som det blir för om jag måste dämpa min ångest med mat så gör jag det för tillslut vaknar jag till liv och då tar jag tag i det igen. Det är fel och jag vet det men den som har varit där vet att man inte tänker. Jag tänker inte, det existerar inget mer än ångest, sorg och mörker inom mig i det tillfället.

Men nu känner jag bara att jag vill sluta skriva om nederlag och bara stoltsera när allt är positivt. För enligt samhället är det det som är normalt, man får inte vara svag och absolut inte kunna stå för det...

Start: 85 kg

Kommentarer
Postat av: clara

Grattis ! :D

Vilken affär har du köpt tunikan på ?



<3

2008-10-11 @ 23:04:40
URL: http://clarasjogren.blogg.se/
Postat av: Jana | FRÖKEN GRÖN

GRATTIS PÅ FÖDELSEDAGEN!



Ser att du fick till din rullist till sist. Bloggen är himla snygg med den nya designen måste jag säga.



Det låter himla vettigt att peppa och tävla lite med (eller mot) en kompis. Använder du stegräknare förresten?

2008-10-12 @ 00:23:48
URL: http://kirkemandragora.blogg.se/
Postat av: Caroline

Grattis på fördelsedagen i efterskott får man väl säga! :)

2008-10-12 @ 00:26:40
URL: http://petterssoncaroline.blogg.se/
Postat av: Jana | FRÖKEN GRÖN

Ja, jag använder min stegräknare igen, har blivit helt försoffad och behöver komma i någorlunda form. Ännu är det inte tal om någon regelbundenhet men jag tar en dag i taget. Målet är att gå minst 10 000 steg om dagen och för att man skall gå ned ligger det på 12 000 har jag läst. Men det är ju bara siffror och alla kroppar är olika. Dagens steg är 14 075 just nu. : )

2008-10-12 @ 02:03:12
URL: http://kirkemandragora.blogg.se/
Postat av: i

hädanefter tänker jag använda din blogg som inspiration. på senare tid har jag gått upp fem kilo, och jag mår inte alls bra av det, men den enda som kan ta itu med det är jag! det är bara det att det känns så hopplöst, jag vill att det ska gå på en sekund. nu tänker jag försöka ge det till jul.

2008-10-12 @ 09:13:06
Postat av: Tråktanten

Du gör ju alldeles rätt i att skriva om det går dåligt också, för det gör det ju. Vi "normala" viktkämpar gör inte allt perfekt hela tiden. Ibland vill jag bara kräkas på alla viktbloggar, när man själv trillar ner i gropen hela tiden och så läser man bara om alla minus som "alla andra" får. Det går ju upp och ner, och det behöver man också läsa om!

Lycka till med din fortsatta kamp!

2008-10-12 @ 09:52:51
URL: http://trktantensvedermdor.blogspot.com/
Postat av: Ner40kg

Det finns INGENTING som heter fuska! Snälla någon, du är en människa som alla andra. Det finns väl inget som säger att bara för att du är stark nog att dela med dig av din viktminskning och ditt liv så ska det gå strålande! Hela sommaren har jag "fuskat" om man kallar det så. Själv kallar jag det en svacka, för det var och är precis så det är. Man kan inte vara motiverad hela tiden och kunna alltid - jag tycker du är jätteduktig! Du har gjort en jättestor resa! Strunta i elaka kommentarer, det är inget att bry sig om! Du gör det för DIN skulle inte för någon missunnande läsares skull! KRAM

2008-10-12 @ 11:31:15
URL: http://ner40kg.blogg.se/
Postat av: Fia

Jag tycker du kan strunta i sånna kommentarer. Jag är glad att jag slipper sånt för jag skriver också om mina nederlag som just nu är så gigantiska så det är som om jag gett upp. Har dock idag tagit mig i kragen. Ska skriva min uppgift på datorn, skicka in den och se ta tag i mig på riktigt. Det får vara slut på det här nu. Jag har till December på mig att gå ner cirka 12 kilo.. Jobbigt läge. Vi kämpar tillsammans. :)

2008-10-12 @ 12:03:25
URL: http://lusth.blogspot.com/
Postat av: ullis

Det var det dummaste jag har hört.

Bry dig inte om korkade kommentarer Anna för det där var precis en sådan.

Klart man visar allt, jag gör det.

Det är inte rosenskimrande att gå ner i vikt, det är skitjobbigt. Blod, svett och tårar tamejfan.

Det finns så många puttenuttiga historier om tjing och tjong som gått ner från 150 kg och bla bla bla men det är fan inte lätt. Ingen vet egentligen hur den andra har det, det är olika för alla även om vissa saker kan vara likvärdiga.

Det är bara kämpa som gäller och visst, självklart är det maten som dämpar när man inte orkar bry sig, inte tänker klart eller inte tänker punkt.



Jag finns här, alltid.

Det är bara att kämpa på även om det inte alltid är så jävla roligt.

KRAM

2008-10-12 @ 14:17:09
URL: http://itsnowornever.blogg.se/
Postat av: Karin

pfft..vadå fuska? klart som fasiken att man trillar dit ibland..i mitt fall har "iblandet" varat i sisdåär två månader nu..men i alla fall. Jag kallar det inte fusk..snarare en paus, och jag har faktiskt behövt den med.. och det tror jag du har med.. det betyder inte att jag är besviken över mig själv, bara för att man har hållt upp, jag känner mig duktig som har kommit så här långt ändå och det tycker jag du ska göra med. Det tar tid att gå ner i vikt och alla är olika, vissa kan gå ner 30-40 kg på ett halvår (om man har gjort en gastric by-pass eller har en konstant sjuhelsikes förbränning typ) och vissa behöver kanske 1-3 år på sig att gå ner.. När jag var 17-18 vägde jag 90 kg och det tog mig ca 3-4 år innan jag kom ner till 60 kg..även om det tog lång tid och jag hade mina perioder då jag inte brydde mig om själva viktnedgången så kom jag i alla fall ner till slut. Det kommer du med göra, vare sig du tar välbehövliga pauser eller inte. Jag hejjar på dig! =) Kram

2008-10-12 @ 14:39:06
URL: http://litenbrun.blogg.se/
Postat av: Carro

DIN BLOGG INSPIRERAR och gör mig mer motiverad till viktnedgång! Skit i elaka kommentarer, bara avundsjuka! Folk som lägger ner tid på att skriva en sån sak är petetisk.

Stå på dig! Du ÄR duktig. Bra kämpat! Klart att det är lätt att falla i gropar, men du tar dig ändå tillbaka.

Jag läser din blogg och blir motiverad själv!

Jättebra initiativ att blogga om det.



och GRATTIS på födelsedagen!

/ Carro

2008-10-12 @ 15:41:22
URL: http://laveya.blogg.se/
Postat av: Yvette

Grattis i efterskott!! Hoppas du hade en jättetrevlig dag :-)

2008-10-12 @ 17:30:11
URL: http://einzigartig.blogg.se/
Postat av: lisen

jag tycker du har varit duktig, skit så sådana kommentarer!

2008-10-12 @ 22:09:39
URL: http://ienannandelhoslisen.blogg.se/
Postat av: camilla

Grattis!

Ja jag tycker att man ska skriva både med gångar och motgångar för det ärverkligen inte "plätt lätt" att gå ner ivikt. Hade det varit det så hade då jag inte varit tjock!

Så fortsätt med det du gör gumman det blir bäst så :)



Kram på dig

Ps jätte fina kläder:)

2008-10-13 @ 08:50:55
URL: http://www.hallonpajen.wordpress.com
Postat av: Kattis

Haha jag har också känt "men hon fuskar ju hela tiden..." dock vet jag att det är ren avundsjuka från min sida och jag menar det inte egtnligen. Du har ju helt uppenbart gått ner väldigt mycket och det gör man knappast om man fuskar hela tiden!!!

Vem fan fuskar inte ibland? Jag är bara så sur på mig själv för att jag inte fixar att fuska LITE.... det slutar alltid med att jag fuskar i det oändliga. Beundrar dig verkligen för att du klarar av att göra det du gör!

2008-10-13 @ 12:10:03
URL: http://ernies.blogg.se/
Postat av: irmeli

vad bra du skriver, lycka till...du har gjort stora framsteg redan!

följ gärna min resa på min blogg om du känner för det!

kram

2008-10-15 @ 19:14:08
URL: http://metrobloggen.se/irmeli
Postat av: Anonym

Du har väldigt vackra ögon! Bara så att du vet =)

2008-10-31 @ 23:01:56
URL: http://xbebbs.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0