Är GI en bantningsmetod eller en kost för livet?

Det var ju rätt längesen nu men kommer ni ihåg, ni gamla läsare som kanske är kvar, att jag skrev att jag började en kurs som hette Kemi i maten? Det ingick att man skulle fördjupa sig i något som gick hand i hand med kursinnehållet och jag valde givetvis att granska GI-kosten eftersom det är det som ligger mig närmast. Jag tänkte publicera mitt arbete så att ni kan läsa, om ni vill såklart. Det är mycket text men det kanske ger en grundläggande information åtminstone. Jag ändrade faktiskt mycket åsikter...



Är GI en bantningsmetod eller en kost för livet?

Jag har alltid varit överviktig i hela mitt liv. De senaste åren har det blivit värre men en dag vaknade jag och bestämde mig för att ändra mina matvanor. Jag hittade en blogg som fick upp mitt intresse för GI-kosten och jag bestämde mig ganska så snabbt för att hoppa på den "dieten", som jag då tyckte att det var. Allt eftersom insåg jag att GI faktiskt inte var en diet utan en livsstil. Men är det min åsikt eller är det ett faktum? Vad anser forskare och vad är egentligen GI-metoden? Fördelar är väl omskrivna men finns det nackdelar?

Förkortningen GI står för glykemiskt index och är ett begrepp som talar om hur ett livsmedel påverkar blodsockernivån i blodet över en viss tidsperiod. För att kroppen ska må som bäst och prestera bäst av energin behöver man hålla blodsockernivån på en jämn nivå. Man talar då om långsamma och snabba kolhydrater. När man äter snabba kolhydrater så rusar blodsockret i kroppen till höjden med en väldig fart. Man får snabb energi av många kalorier men problemet är att blodsockret rasar lika fort ner igen. Då blir man hungrig på mer snabba kolhydrater och en ond cirkel är startad. För att undvika snabba vändningar både upp och ner så ska man äta långsamma kolhydrater. Människans kropp är väl lämpad för den sorts kost eftersom det är det vi har ätit från tidens början, det vet man mycket för att under människans utveckling har man tidigare inte haft problemet med högt blodsocker. När man äter långsamma kolhydrater får man lägre blodsockernivå och det tar också längre tid för kroppen att bearbeta kolhydraterna. Det leder till att man är mätt längre och har en mer jämn energi.

Det finns olika faktorer som avgör vilket värde ett livsmedel har i glykemiskt index. Bl.a. så tittar man på hur snabbt magsäcken töms, hur mycket kostfibrer som finns, hur stärkelsen påverkar men också hur livsmedlet är framställt och hur det tillagas. En kokt, varm potatis har tex högre GI-värde än en kokt, kall potatis.
Såhär ser grundstenarna ut för att äta enligt GI-metoden:

•    Ät regelbundna måltider, 3-5 gånger om dagen för att hålla blodsocker på en jämn nivå.
•    Ät långsamma kolhydrater så som bönor, linser, fullkorn eller livsmedel med mycket fibrer istället för snabba kolhydrater som går rätt ut i blodet.
•    Ät rätt fett (mättat), mycket protein och grönsaker.

Begreppet GI-metoden uppkom för cirka 20 år sedan av en kanadensare vid namn Jenkins. Jag anser däremot att hysterin, åtminstone här i Sverige, har uppkommit de senaste åren.  En av de mest välkända förespråkarna för GI är Fredrik Paulún som arbetar som näringsfysiolog. Även Ola Lauritsen är en välkänd man som ofta syns i media. Han har bl.a. startat hemsidan giviktkoll.se där man kan betala ett medlemskap och få all hjälp man behöver för att komma igång med sin viktminskning. Dessa två män anser att GI och låg kolhydratskost är det mest hälsosamma sättet att äta på, både för diabetiker som behöver hålla extra koll på insulinnivån men också för övriga människor. De pratar mycket om att GI skulle kunna förebygga många sjukdomar som hör ihop med hög insulinnivå, några som ofta nämns är cancer och migrän. Det finns inte, vad jag har hittat, några bevis för detta utan enligt min åsikt handlar det snarare om den ohälsosamma maten som leder till övervikt som i så fall bidrar till detta. Däremot är diabetes en sjukdom som kan hjälpas av GI-metoden och det är också bevisat.

Något som debatteras mycket om angående detta är att GI förespråkar för stora mängder fett. Andra forskningar har visat att det inte heller är bra för kroppen då det påverkar kolesterolet. Det är också många som förknippar GI med ägg vilket också har funnits forskningar som har sagt att man ska undvika att äta i stora mängder. Jag tror att alla forskare har en åsikt som de vill bevisa eller motbevisa när de startar sin kunskapsresa. Man forskar till man har kommit fram till en liten punkt som kanske skulle kunna tala för att man har rätt. Därför tror jag att det alltid kommer att finnas en forskare som säger emot en annan och som inte är eniga om vad som är bra respektive dåligt.

Eftersom jag själv har ätit enligt GI-metoden så kan jag också säga att det finns nackdelar. Det finns listor som talar om vilket GI-värde ett individuellt livsmedel har men man får inte låta sig luras av det. Som jag skrev innan så kan tex en potatis ha olika värden beroende på olika sorter, tillagningssätt och värme. Det blir på så vis väldigt komplicerat att räkna ut sina måltider på ett korrekt sätt. Det finns också ett annat sätt att hålla koll och det kallas för glykemisk belastning, förkortat GB-värde. Då räknar man hela portionens värde och det gör man på det här sättet: gram kolhydrat i en normalportion×GI/100. Det är alltså inte mycket lättare för en amatör att hålla räkningen. Ytterligare en nackdel är att det är dyrt. Hälsosam mat är tyvärr dyrare än onyttig mat överlag och det kanske också är ett bidrag till att allt fler blir tyngre. Jag bodde tillsammans med en pojkvän när vi började äta efter GI. Innan åt vi mest pasta och köttfärssås, kyckling och halvfabrikat. Det blev ofta godis och sötsaker, småätande och dryck med mycket socker. Trots det att vi åt mindre mat och onyttigheter när vi började med GI så ökade våra matkostnader med över 1000 kronor i månaden för oss båda. Är man student är det nästan en omöjlighet att lägga 500 kronor mer på mat.

Slutsats. Jag tycker inte att GI-metoden är en livsstil längre, åtminstone inte om man ska följa den slaviskt. Men jag tycker inte heller att den är en bantningsmetod. Utan någonstans där mitt i mellan möts det på vägen. I grunden handlar det om att äta allsidigt, med jämna mellanrum och att röra på sig. Däremot tycker jag att man ska ta i beaktning och att ändra sina matvanor till ett hälsosammare alternativ. Det är bevisat att insulinet är det som gör oss tjocka och att insulin bildas av ”vitt livsmedel” och socker. Om det krävs en så lindrig omställning som att köpa fullkornspasta istället för vit pasta så tycker jag att man ska göra det. Jag känner ingen skillnad på smakerna längre men jag tycker att det är riktigt trevligt att ha ett tuggmotstånd i munnen istället för något som bara glider ner i halsen och lika fort ut i blodet. De flesta människorna vet nog vad som är bra att äta och vad som är dåligt. Det handlar inte om att förbjuda vissa saker, inte ens socker, utan det handlar om att förtära det med måtta. Man har ett liv och ett liv handlar om att leva det till fullo, med en hälsosam kropp som klarar av alla åren framför sig.

Avslutningsvis hittade jag ett bra stycke ur den femte artikeln här nedanför:

”Men trots alla kostråd så blir vi bara tjockare och tjockare för varje år som går. Några forskare pekar ut fettet som den stora boven i dramat, andra varnar för sockerkonsumtionen. Som konsument blir man mest förvirrad. Och kanske är det denna förvirring som, åtminstone delvis, bidrar till att vi avstår från att förändra våra kostvanor.”

http://www.paulun.se/p2_pop.asp?idContent=1042
http://www.paulun.se/p2_pop.asp?idContent=1043
http://www.paulun.se/p2_pop.asp?idContent=1044
http://www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx?id=14678&epslanguage=SV
http://www.forskning.se/temaninteraktivt/teman/globalfetma/tiofragorsvar/fragorochsvar/arforskarnaoverens.5.61c03dad1180e26cb8780005250.html
http://artiklar.se/articles/467/1/GI-Metoden---Maximal-Fettforbranning/Sida1.html

Kommentarer
Postat av: I våran lilla vrå

va kul att du börjat blogga här igen.. sist jag skulle titta in, då hade du ju försvunnit. Kom igen, kämpa nu... kram

2009-06-30 @ 14:42:31
URL: http://cettciliasklotter.blogg.se/
Postat av: Michaela - [FOTO & DESIGN]

sv; jo jag tror jag kommer skriva om det lite granna i min blogg men inte så värsta mycket för jag är rätt blyg och skäms över min kropp. önska jag hade ditt mod och kunde lägga ut bilder på mig själv i underkläder :))

2009-06-30 @ 15:03:45
URL: http://soeticz.webblogg.se/
Postat av: Angelica E

Hej! Första gången som jag tittar in och ser att du precis börjat blogga igen och försöka gå ner, igen! Jag har bloggat hela tiden men viktminskningen går upp och ner och nu har jag börjat, igen ;D



Jag försöker gå ner och har provat GI men gått över till LCHF, lite som fas 1 i GI, fast hela tiden, mycket fett, protein och kolhydrater runt 30g/dag och det funkar för mig. Förra veckan visade vågen - 2,6kg och det ger ju absolut en kickstart!



Så jag håller tummarna att det går utmärkt för dig och jag vet ju själv att det inte är lätt! Men jag kämpar vidare :D



Kramar



Angelica, från ett lika svettigt Mallorca

2009-06-30 @ 15:56:04
URL: http://angelicaee.blogspot.com
Postat av: Karoline

svar: i know! jag har äntligne hittat ett par shorts som är i perfekt längd så man slipper svettas ihjäl och dö av smärta.. klänning/kjol utan något under är helt uteslutet i den är värmen :S och nu till min fråga, jo jag har också bristningar på bl.a. magen och jag hatar dom innerligt, skäms framförallt. de vid brösten och låren har jag accepterat, för det är mer vanligt. men de mitt på magen ... ja, det kommer nog ta ett tag innan jag jag känner mig avslappnad med de :P

2009-06-30 @ 16:11:26
URL: http://wordsareveryunnecessary.webblogg.se/
Postat av: Fia

Vad kul att du är tillbaka!! Verkligen. Jag ska fortsätta läsa. Jag har ju inte läst alla än. Men jag tror nog jag tycker ettan är bättre än tvåan än så länge. Vi får se vad jag tycker om de andra. Har bara några sidor kvar att läsa av tvåan nu. :)

2009-06-30 @ 18:07:38
URL: http://lusth.blogspot.com/
Postat av: Michaela - [FOTO & DESIGN]

sv}



helt rätt det du skriver anna :) jag får börja tänka så som du tänker!



aw, tack! det kanske blir om vikt då jag vågar samla mod till mig och börja blogga om det :) kramar!

2009-06-30 @ 18:19:33
URL: http://soeticz.webblogg.se/
Postat av: Karoline

svar: ja, jag håller med dig, både angående bara ben-känslan och i baddräkterna haha! det är helt sjukt att det ska vara så dyrt med lite laser.. :S hon, bimbo peyre tog bort sina här : http://www.eriksbergskliniken.se/group.asp?group=16 , och dom försvann helt, men det kostar ju därefter.. :S



btw, ska försöka sluta tänka på det! :) för mig har det dock mest varit dessa jävla bristningar som gjort att jag har ångest inför bikinisäsongen och inte valkarna, så det tar väl ett tag. får ta och mjukstarta lite typ :P

2009-06-30 @ 19:13:19
URL: http://wordsareveryunnecessary.webblogg.se/
Postat av: Sanna

Vet du hur glad jag blev att du börjat blogga igen JA jag trodde du slutat skriva för länge sedan.. Vad kul att du är tillbaka igen. Blir så glad vännen lilla..



I morgon får vi se hur det går för mig, jag hade satt 35kg tills i morgon fast jag vet att jag inte kommer att nå det om jag inte gått ner 2,8kg och det har jag inte.. Så sista vägningen i morgon innan jag reser vännen...



Jätte kul att få följa dig igen..



Kramar om dig

2009-06-30 @ 19:45:35
URL: http://sannasuppner.blogg.se/
Postat av: Jennie

Sv; Ingen fara. Jag hejar på dig! :) Jajemän, jag åkte förra onsdagen så jag är ganska ny på au pair-fronten. Men det känns himla bra so far och det känns riktigt kul att få lära sig prata engelska på riktigt :)



Äter du enligt GI-metoden nu? :)

2009-06-30 @ 19:56:19
URL: http://jenniecarolina.blogg.se/
Postat av: Lena

ja det är riktigt bra! Men man fick det med nån tidning för länge sen så det går nog inte att få tag på nu. Eller det kanske det gör, jag vet inte :p



kul att du har börjat skriva igen :)

2009-06-30 @ 20:51:46
URL: http://sugarcube.blogg.se/
Postat av: Linda

Heej!

Vad skoj att du är tbx, trodde du hade gett upp bloggandet för gott..vad glad jag blev:)



Jag kör ju GI nu, tidigare VV.

De första 4 dagarna gick jag ner 6 kilo!!

Nu har jag stått still ett tag, men vet att jag har mig själv att skylla..har inte hållit mig till fas1 stenhårt..men nu jäklar!!



Lycka till nu & ge inte upp!

Du är som mig, mår piss av att vara överviktig.

Vi stöttar varann!



kom igen nu..nu ska vi vinna över sockret:)



Kram

2009-06-30 @ 22:38:10
URL: http://gullmalva.blogg.se/
Postat av: Anneli

Bra arbete! Och härligt att du är på G igen =D



Jo, det är väl alltid så att man inte är nöjd med det man själv har. Sen har man ju olika preferenser. Jag vet har ju vägt mindre än jag gör nu och var iaf mer nöjd då än jag är nu.

2009-07-01 @ 09:21:03
URL: http://halsofreaket.blogg.se/
Postat av: Linda

GodMorgon!

Jo det är ju mest vätska, har inte gått ner mkt mer än de där sex kilona, har stått still sen midsommras:/

Men har fuskat endel också, from igår gav jag mig f*n på att jag ska käka strikt efter fas1..så får se på lördag morgon, då tänkte jag väga mig.

Ska på kalas sen på dan:/

Då blir det väl lite fusk igen, men ska försöka hålla mig så gott det går då med:)



Äter du fortfarande efter VV?

Eller gjorde inte du det?

Ha en bra dag!



Kram

2009-07-01 @ 09:26:59
URL: http://gullmalva.blogg.se/
Postat av: Karoline

svar: nej jag förstår inte heller vad det är med just bristningar :S

2009-07-01 @ 09:48:15
URL: http://wordsareveryunnecessary.webblogg.se/
Postat av: Annie

Hej Anna



Kul att läsa & mycket av det håller jag med om, dock inte allt;)

Jag har en fråga, du satsar på att gå ner 5 kilo om jag förstått rätt? Vilken "metod" har du tänkt använda denna gång?

Kram Annie

2009-07-01 @ 10:15:50
Postat av: Jennie

Ja, kan nog vara skitkul :) Dock är ett år himla lång tid(har jag kommit på nu, smart tjej). Vad gör du för tillfället? Pluggar? Jobbar?

Låter spännande med GI men jag skulle aldrig kunna äta så disciplinerat tror jag :) Tror precis som du, lagom är bäst!

2009-07-01 @ 10:29:15
URL: http://jenniecarolina.blogg.se/
Postat av: Linda

Precis det är så sant som du säger med motionen & att röra sig mer då:)

Om man tänker så så blir det ju väldigt sunt!

Jag tror på dig den här gången!

Jag fick ellos katalogen häromdagen, den tar jag fram när det känns motigt & kollar på alla kläder jag skulle vilja komma i:)

Då går det lättare:)



Ok du ahr alltid kört GI.



Ha en bra dag!



Kram Kram

2009-07-01 @ 10:57:25
URL: http://gullmalva.blogg.se/
Postat av: Fia

Ja den var mycket sorglig tycker jag också, läste klart den igår. Började på trean men hann inte så långt.



Jag är 158 cm lång så inte så långt ifrån dig med andra ord. Har som målvikt att komma ner till cirka 55 kilo kvällstid när jag har ätit. Det är nästan 40 kilo dit. Känns inte som att man kommer hinna till i höst men jag kan ju komma en bit på vägen i alla fall. Hoppas bara att det går snabbare än förra gången. Då gick jag ner tio kilo på nästan lika många månader det var skitjobbigt verkligen. Man stod bara och trampade, asjobbigt. Det var nog därför som jag gav upp. Synd bara, nu är jag tillbaka där jag började igen och det är pinsamt... Men jag ska kämpa. Jag har börjat lite grann och hoppas att jag ska kunna orka köra igång på riktigt. Den här värmen gör det ganska svårt. ;P Jag kan om jag vill. Och jag vill må bättre för nu känns det inte alls särskilt bra. Jag mår inte så bra om man säger så... Kroppen säger ifrån. Dags att göra något.

2009-07-01 @ 10:58:25
URL: http://lusth.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0