Jag är normal.

Läkaren ringde i torsdags och meddelade om mina prover jag tog i veckan. Sist var värdena precis på gränsen till dåliga men den här gången var jag helt i mitten av vad som var bra, alltså normal ämnesomsättning. Jag hade nästan hoppats på att det skulle vara dåligt för att få något slags svar. Med de resultaten så sa läkaren att det fanns inget hon kunde göra för mig överhuvudtaget utan att jag fick fortsätta som jag gör och helt enkelt hoppas på att det släpper. :(

Jag har läst igenom alla era tips och ord nogrannt och tänkte sammanfatta det här för även andra att ta del av.

- Powerwalks och inga kolhydrater.
- Regelbundna måltider 5 ggr/dag.
- Vila från träning.
- Dricka massa vatten.
- Ge allt du har med träningen.
- Personlig tränare.
- Unna dig gott 1 dag/vecka.
- Gå och cykla istället för bil.
- Minst 7 timmars sömn.
- Matschema.
- Cambridge.
- Skriva upp ALLT du äter.
- Variera träning.

och framför allt så har jag fått mest kommentarer om att jag svälter mig.

Mina svar på tal, för att förklara:

- Jag har börjat gå mycket mer promenader nu sen jag skrev om det, jag äter kolhydrater men håller det till långsamma. Jag har försökt förklara att jag vill inte utesluta något utan jag vill äta varierat och lagom av allt vilket också utesluter cambridge.

- Jag äter med 3½-4 timmars mellanrum vid varje måltid. Jag har svårt för att äta tidig frukost och jag går upp vid 9-snåret varje dag vilket gör att jag "hinner bara" äta 4 måltider om dagen. Jag skriver upp ALLT jag äter även om jag har käkat nån kaka eller vad det kan vara. Jag har till och med köpt en våg för ett tag sen för att verkligen vara säker på att jag inte överäter utan att vara medveten om det.

- Jag dricker minst 2 liter vatten om dagen numera, dagarna när jag har tränat blir det ännu mer.

- Personlig tränare har jag verkligen inte råd med. Jag tränar ungefär 2 timmar, 3-4 dagar i veckan. Av de 2 timmarna är det 30-50 minuter styrketräning och resten kondition på olika maskiner. Alltså har jag mycket vilodagar och jag tränar främst kondition men gillar att styrketräna också för det känns som jag blir fastare av det.

- Jag har ingen bil eller körkort och jag tar mig överallt med cykel eller promenad. Jag sover mellan 8-9 timmar varje natt när jag har mina bra perioder men jag kan inte styra över mina sömnsvårigheter. Vi har matschema i familjen och jag äter inte lika strikt på helgerna men har nästan slutat helt med godis, choklad, glass och jag bakar inte längre vilket är det jag älskar att göra mest av allt.

Jag använder hälsovakten varje dag som räknar ut hur mycket kalorier jag tar in och ut. Min inställning där är att jag ska äta 500 under. Så en dag som jag inte rör mig särskilt mycket på äter jag runt 1500 kalorier. Har jag tränat och gjort av med tex 500 kalorier så äter jag 2000 osv. Jag svälter mig inte. Det är till och med dietistens rekommendation från början. Jag kan inte äta mer, vissa dagar får jag tvinga mig att äta mer än vad jag egentligen orkar bara för att komma upp i kalorier.

Jag ville bara skriva ett inlägg om det här för att förklara. Jag vet att jag gör allt rätt och det finns egentligen inte så mycket att ändra på. Visst, jag kan bli ännu mer strikt med VAD det är jag äter men jag känner att jag börjar balansera på gränsen till besatthet. Men en förändring måste ändå ske eftersom det här uppenbarligen inte fungerar. Men det får jag skriva ett annat inlägg om för jag beundrar den som har lyckats läsa sig igenom hela den här romanen hitills. :)

Kommentarer
Postat av: Evelina

Jag tycker det är väldigt bra att du verkligen försöker och kämpar, fortsätt så! Dock vill jag bara säga att jag tycker det är lite fel där det stod som tips "inga kolhydrater". Det är väldigt viktigt att man får i sig alla olika näringsämnen. För att orka med, och för att man ska kunna bränna måste man äta kolhydrater också! Sedan är det viktigt att man tänker på vilka typer av kolhydrater man får i sig - är det snabba eller långsamma? Kommer det från mat eller fika? Osv osv.



Du kanske redan vet detta, men jag blev bara lite orolig där det stod "inga kolhydrater". Kom ihåg att du gör ett bra jobb som kämpar. Keep Going så kommer det fixa sig. Du är duktig! =)

2010-06-05 @ 16:39:14
Postat av: Anonym

http://kolhydrater.ifokus.se



såååååååååå många lika överviktiga som du har lyckats gå ner med hjälp av LCHF.

2010-06-05 @ 16:47:02
Postat av: Kattis

Men alla dietister ska inte sitta på sina tjänster. En del har inte förmågan att se. Och eftersom det inte fungerat för dig att köra såhär kanske du också ska öppna ögonen och inte bara skylla på att någon annan kom med idéen?

2010-06-05 @ 18:30:07
URL: http://paksukainen.blogg.se/
Postat av: Kattis

Jag läste ordentligt, även den näst sista meningen. Men jag läste också "Jag vet att jag gör allt rätt" och att du vägrar ta bort vissa livsmedel trots att det kan hjälpa rätt radikalt.

2010-06-05 @ 19:07:24
URL: http://paksukainen.blogg.se/
Postat av: Jenniefer

Vet du vad jag tror? Jag tror att du anstränger dig för mycket. Du verkar ha stenkoll på allt, och det kanske är bra, vad vet jag, men tror du inte att det kan gå bättre om du slappnar av lite. Absolut inte så att du ska sluta träna eller trycka i dig godis, utan bara så att det inte blir så strikt och pressande? Ät tills du känner att du inte behöver äta mer och gör motionen till något naturligt. Du kanske är stressad och det kanske är därför det inte händer något på vågen? Så var det för mig. Skit i matdagbok, du vet vad du stoppar i dig ändå. Jag tror på dig!

2010-06-05 @ 20:06:50
URL: http://viktigtformig.blogg.se/
Postat av: Kattis

Ursäkta? Det jag kommenterade var ditt sätt att inte ta ansvar för det du gör själv, utan säger att du gör alla rätt för det har minsann dietisten sagt.

Och när du skriver fokuserar du på den uteblivna viktnedgången, det är också därför jag har kommenterat det istället för att kommentera att du sover bra. Men så kan man ta bort kolhydrater, ändå sova bra OCH gå ner i vikt.

2010-06-05 @ 20:07:11
URL: http://paksukainen.blogg.se/
Postat av: Kattis

Någon dag kommer du inse att jag har rätt, men det är lugnt.. jag lutar mig tillbaks och väntar.

2010-06-05 @ 20:28:20
URL: http://paksukainen.blogg.se/
Postat av: Emma

Jag vet inte om du skrivit om hur intensivt du tränar konditionsträning? Skulle vara intressant... Ligger du kanske på en lite för behaglig nivå? Kan du pressa dig ytterligare på något vis. Exempelvis skitjobbiga intervaller på löpbandet eller crossen? Testa göra en sån förändring istället för att ev bara nöta på bandet eller crossen i typ samma tempo. Nu vet jag som sagt inte hur du gör, men vad du än gör, prova att göra något annorlunda =)



Jag kan också tycka att jag gör allt rätt men ändå händer inget... Men så är jag ingen som förlorar vikt jättesnabbt heller och det får jag acceptera. Just nu sitter varje hekto som berget!

2010-06-05 @ 20:37:49
URL: http://emmasform.blogspot.com
Postat av: Emma

Ja just det... väldigt hård styrketräning är också rätt effektivt.. Alltså ta så pass mycket vikt att man kanske inte orkar mer än 5-6 reps på varje set!

2010-06-05 @ 20:38:53
URL: http://emmasform.blogspot.com
Postat av: Emma

Ja det är bara att testa som sagt! =)



Jag jobbar ju på gym (städet) och då både hör man lite tips och får tips från olika PT's och en av dem sa en gång att när man styrketränar ska man tänka på att köra så pass hårt så att man kanske klarar 10 på första setet, på andra kanske man bara klarar 8-9 och på sista bara typ 6 eller 7! Testa! =) Och så köra tungt emellanåt som jag skrev innan =)



Stora muskler är det väldigt få som får. Så man behöver inte oroa sig att man blir biffig som tjej i första laget. Ska till extremt mycket träning då, kolla på de som tränar fitness de får ju träna jämt för att få själva massan!



Ett annat tips som jag hörde är att man också ska köra styrketräningen först och sedan avsluta med kondis för att bränna mycket kalorier. I vintras körde jag så som jag skrivit.. tung styrka + kanske 20-25 min konditionsträning intensivt och gick ner 3-4 kg på någon månad. Ska ta tag i det igen och se hur det går denna gång!



lite lång kommentar hehe ;)



Men du kommer fixa det för kroppen kan helt enkelt inte hålla kvar kilona om man gör av med mer än man får i sig. Det går ju som inte ihop! Så tillslut kommer det bara lossna, helt övertygad om det!

2010-06-05 @ 22:48:15
URL: http://emmasform.blogspot.com
Postat av: Benita

Du är superduktig!



Kram

Postat av: Julia

Hej. Sitter i samma båt som du, ser typ likadan ut i kroppen med mått och vikt och så. Tycker du är superduktig :D



Tänkte bara, läste de två senaste inläggen och såg att du tränar ganska mycket styrka. Det jag alltid fått höra är att muskler väger mer än fett, så kanske har du gått upp i muskler men ner i fett? Ta ett måttband och testa :D



kram

2010-06-06 @ 21:32:03
Postat av: Ebba

Jag tycker att om kolhydrater passar i din kost så låt den vara, även om jag vet att det funkade för mig. MEN, jag tkr verkligen du ska tänka över ditt antal måltider, speciellt kvällsmål, jag äter aldrig efter 18.30, och aldrig mer än 3 måltider och det var det som gjorde skillnaden för mig, inte själva maten utan mängden! Lycka till

2010-06-07 @ 11:12:36
Postat av: Jennie

Jag tycker att du är otroligt duktig som anstränger dig. Du har helt klart valt rätt väg att gå tillväga. dietister osv kan sin grej. Promenader är excellent för förbränningen! Har du några frågor eller funderingar får du jätte gärna kika in hos mig. :) Lycka till! kram

2010-06-15 @ 19:53:06
URL: http://www.stayfit.nu
Postat av: Jennifer

Hej,

jag har precis börjat träna ordentligt och försöka gå ner i vikt själv kom in på din blogg.



Ville bara dela med mig av det jag hört om två olika punkter.



Någon kommenterade att du kanske inte gått ner i vikt eftersom muskler väger mer än fett. Sant. Dock så kan man se på måttbandet eftersom muskler tar mindre plats en fett.



Och sen läste jag i Friskis Pressen tror jag att det var att forskare har kommit fram till att folk med olika anlag har svårare att förbättra sin kondition och gå ner i vikt. Det var flera olika försökspersoner och fastän de tränade samma mängd, så förbättrades det endast för de med "rätta" anlag.



Kommer nog hoppa in här igen:)

Lycka till!

2010-06-30 @ 22:00:09
Postat av: Sara

Hittade din blogg precis nu, måste säga att jag gillar den skarpt. Fastnade för detta inlägget precis, speciellt när du skriver att du kunde bli mer strikt - bli inte det!!! Håller med dig att det är bättre att ta det långsamt och ibland unna sig saker. Själv sitter jag fast i ett helvete med en ätstörning för att jag strikt och benhård med vad jag skulle äta när jag ville gå ner i vikt snabbt. Idag vill jag gå upp i vikt men vet att äter jag för mycket eller något som är onyttigt får jag ångest. Önskar att någon kunde varnat mig när min besatthet började!

Fortsätt att kämpa på / Kram

2010-07-17 @ 14:23:34
URL: http://resanmotsundvikt.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0