2 liter vatten?

Åhh ni anar inte hur glad jag blir av alla era underbara kommentarer, verkligen! Jag kan garantera att jag hade inte orkat fortsätta kampen om det inte vore för den här bloggen, det är nog något av det bästa jag har startat för jag har kommit i kontakt med så mycket fina människor som jag annars aldrig hade gjort. TACK!

Jag skrev ju när jag började med hälsovakten att jag bara dricker och dricker men ändå så verkar det inte vara tillräckligt. Jag har alltid hört att man ska dricka 2 liter vatten om dagen och enligt programmet ska man egentligen dricka mer. Igår drack jag lite mer än 2 liter, idag har jag hitills druckit 1,4 liter och jag gör inget annat än att kissa!

Ska det verkligen vara såhär? Är jag fördömd till ett liv på toaletten en gång i timmen dygnet runt eller kommer det jämna ut sig med tiden? Chockar jag min kropp när jag plötsligt börjar dricka så mycket när jag aldrig har druckit speciellt mycket annars?

Jag var uppe på toa 4 gånger i natt och jag tycker inte det känns värt det när det stör min nattsömn eftersom jag har så svårt att sova/somna.

Hur dricker ni?

Kommentarer
Postat av: H

Har hört att kroppen vänjer sej efter att tag att få mer vatten och då behöver man inte gå på toa lika ofta. Men du kanske ska prova att inte dricka alldeles innan du går och lägger dej. Jobbigt att inte få sova ifred. ;)

2010-03-09 @ 20:00:11
URL: http://nerkommermanalltid.blogg.se/
Postat av: Tigerhonan

Jag tror kroppen vänjer sig allt efter som. Men jag tror inte man ska dricka så mycket ett par timmar innan man ska sova. Jag brukar dricka typ 2 liter om dagen om inte mer, fast inte bara vatten. Mjölk och saft.

2010-03-09 @ 20:13:55
URL: http://tigerhonan.blogg.se/
Postat av: Bullen

Om du i vanliga fall dricker för lite, och har gjort det en längre tid, så binder kroppen onödigt mycket vatten (vilket även kan bidra till att man blir "plufsigare" än man egentligen är!) och när du sedan börjar dricka tillräckligt så vågar kroppen äntligen släppa på vattnet. Det är lite som med fett och hårdbantning, när kroppen lagrar fett då den inte får tillräckligt med energi.



När du har druckit ordentligt ett tag kommer det stabilisera sig och du har inte längre någon extra vätska att kissa ut :) Lycka till!

2010-03-09 @ 22:03:50
URL: http://www.kostochkropp.blogspot.com
Postat av: Camilla

tänk på att du får i dig vatten genom maten också, jag tror det är mer än vad man tror. speciellt i frukt och grönsaker :) borde vara enkelt och googla fram skulle jag tro, dock är jag trött nu och tänkte sova :) natti!

2010-03-09 @ 22:14:15
URL: http://leverfordagenja.blogg.se/
Postat av: Anonym

Såklart, man måste ju bry sig om och peppa varandra :) Åh det är så härligt att promenera och det gör verkligen underverk för konditionen och vikten. Ska bli så skönt när all snön försvinner och man kan gå ut utan att behöva oroa sig för att ramla och bryta lårbenshalsen ;)



Jag känner igen mig där, verkligen. Är uppe minst två gånger efter att jag gått och lagt mig och får springa på toaletten. Dricker väl för mycket plus att jag nog dricker mer på eftermiddagen och kvällen. Men det är så svårt att veta hur mycket man behöver, endel säger ju att man ska dricka 2 liter , en del säger att man bara behöver 1½. Plus att man får i sig mycket bara från maten. Det är ju en hel vetenskap det där ;D

2010-03-09 @ 22:18:05
Postat av: Kattis

Jag vet inte om kroppen vänjer sig, men antagligen. Den vänjer ju sig vid det mesta. Men kanske ska du göra en mer slö start på just vattnet..? Så det inte stör din nattsömn, det är verkligen inte bra!



Dessutom har jag hört att vattenhetsen är överdriven, att sålänge man dricker när man är törstig så är det lugnt även om det inte blir mer än något glas vatten.. själv dricker jag när jag blir törstig och det blir nog runt en och en halv liter om dagen i snitt tror jag..

2010-03-09 @ 22:18:12
URL: http://paksukainen.blogg.se/
Postat av: Gaby

Hej Anna, jag är bara glad om jag kan hjälpa till lite.



Du är ju lika lång som mig och det innebär att vi får äta 1500 kcal per dag. Kan låta lite, men om man räknar kalorierna på livsmedel så märker man att man kan äta rätt mycket mat bara man väljer rätt mat. Jag lägger upp mina matdagböcker och det är bara att testa och se om du tycker det passar dig. Jag upplever att jag känner mig mätt och orkar träna.



Försök att röra på dig lite varje dag, en promenad gör susen :)



Men annars, om du kan hålla dig till 1500 kalorier per dag så kan jag nästan garantera att du kommer att gå ner i vikt! Gå in på www.kaloritabellen.com och köp dig en matvåg! Matvåg är bra, då kan du till en början mäta maten och räkna ut kalorierna. Lite småjobbigt i början men efter ett tag får man ett hum på hur mycket man kan äta av vissa livsmedel.



Lycka till och det är bara att fråga mig när som helst om vad som helst!



P.S. PT är fantastiskt! Man har någon att dela sin oro och kamp med. D.S.

2010-03-09 @ 22:21:18
URL: http://kommaibrollopsform.blogg.se/
Postat av: Lomina

Som de andra sagt hittills, kroppen ska vänja sig! Men sen beror det ju på hur aktiv man är under dagen. Ju aktivare, ju mer vatten såklart:)

2010-03-09 @ 22:44:19
URL: http://l0mina.blogg.se/
Postat av: Fia

Man vänjer sig men jag har också svårt att dricka som folk. Jag försöker dricka det mesta på förmiddagen och är sparsam mot kvällen när jag ska sova. Vill också kunna sova...

2010-03-09 @ 23:26:27
URL: http://lusth.org
Postat av: Petronella

Hur dricker du? Kroppen kan inte ta åt sig mer än typ 1 dl / 15 minuter så att dricka mer "ger ingenting". (Dvs man måste springa på toa stup i kvarten!) Dricker du vatten till maten? Låtsas att du dricker ett glas med 3 dl vatten till varje måltid, då blir det ju "bara" 1,1 liter utöver det. 11 dl. 11 kvartar fördelar på dagen! :) (Exempelvis drygt en deciliter varje vaken timme, kanske mindre fram emot kvällen)

2010-03-10 @ 01:18:43
URL: http://tandpetan.blogspot.com
Postat av: Karin

Du får tänka på att du få i dig vätska genom maten med, man bör ju inte överdriva vätskeintaget heller. Ett enkelt sätt är ju att se hur urinen ser ut. Mörk gul + luktar starkt = du behöver mer vätska, ljusgul och luktfri = du får i dig tillräckligt med vätska. Håller med föregående kommentarer med, drick inte för mycket innan du ska lägga dig..

Samt ju mer du rör på dig och svettas, desto mer vätska kräver kroppen =)

2010-03-10 @ 06:18:46
URL: http://www.soija.se/
Postat av: Gaby

Hej igen Anna, jag skrev fel. Ditt dagliga intag är 1800 kalorier per dag!



Må gott!

Gaby

2010-03-10 @ 08:36:40
URL: http://kommaibrollopsform.blogg.se/
Postat av: Elin

Jag har läst att man ska få i sig 2,5 l vatten varje dag. Men man får i sig ca en liter vatten genom maten och bör därför dricka ca 1,5 liter vatten. För mycket vatten tunnar ut blodet och gör att man presterar sämre i stället. Däremot tar det tid för kroppen att vänja sig vid en annan vätskebalans.

2010-03-10 @ 10:40:03
URL: http://svartspets.blogg.se/
Postat av: Caroline

Vill bara berätta att jag läser dig blogg dagligen och tycker om den väldigt mycket!



Dock vet jag att man ska dricka så mycket, fast det gör jag aldrig, fast nu ska jag börja med det.. I helgen ska jag börja med GI, vilket jag hoppas ger resultat :)

2010-03-10 @ 10:53:43
URL: http://callinberggren.blogg.se/
Postat av: Fröken Viktig

Försök att dricka långsamt och inte för mycket åt gången. Häller man i sig ett helt glas vatten så brukar det oftast bara rinna rakt igenom :) Och försök att inte dricka innan läggdags, då slipper du toabesök mitt i natten. Fortsatt lycka till.

2010-03-10 @ 13:08:24
URL: http://www.frokenviktig.com
Postat av: Sofie

Kroppen behöver 2 liter Vätska om dagen, detta inkluderar allt du dricker, vätska du får i dig genom maten, vätska i frukt osv. Läser till dietist och kan lugnt säga att 2 liter vatten om dagen MÅSTE vi inte alls dricka eller få i oss för att kunna fungera. Kroppen säger själv till när den vill/behöver ha vatten genom att man blir törstig!

2010-03-10 @ 13:33:06
Postat av: kristin

inte så mycket som jag borde, men jag tycker att 2 liter vatten per dag är perfekt faktiskt - har inte heller haft svårt att få i mig så mycket vatten heller. jag mäterr helt enkelt upp allt vatten jag ska dricka under dagen i en stor kanna (eller liknade), då tycker jag det går mkt lättare att hålla koll hur mkt man dricker osv

2010-03-10 @ 18:38:57
URL: http://krickansfashion.blogspot.com
Postat av: Heidi

Åh känner igen det där! Jag tränar sent på kvällen ca kl 20.00 och det slinker ner massor med vatten. Inatt var jag på toa TRE gånger. Men men.. :/ Kanske blir bättre snart. Jättebra blogg! Ska lägga till den här i favoriter och önska dig lycka till :)

2010-03-11 @ 09:46:52
URL: http://weightlosswarrior.devote.se
Postat av: Jenny

Hej! Hittade just din blogg och tänkte börja följa den :) Jag kämpar också med vikten och vägde också väldigt nära tresiffrigt när jag började... Det är kämpigt men bara att köra på, för det SKA gå! :) Vore kul om vi kunde peppa varandra :) Kram

2010-03-11 @ 14:32:30
URL: http://kalorigris.blogg.se/
Postat av: Anna Mountain

hej vilken bra inlägg du har gjort anna jag räkna kalorier i alla livsmedel som vi äter och jag dricker två liter vatten igår och idag med är det postvit för hälsan du kan sticka ett meddelande på mitt hotmail [email protected] om är det okej för dig

2011-05-27 @ 12:33:59
URL: http://yourinnersoul.blogspot.com/
Postat av: Anja

Hej! Hittade detta inlägg nyss, när jag googlade om fördelarna med att dricka drygt 2 liter vatten om dagen. Jag har aldrig druckit mycket vatten förutom på sommaren när man verkligen är törstig och vill ha kallt vatten, speciellt i Serbien där temperaturen brukar vara 35 grader, i skuggan... För 2 veckor sedan började jag dricka 2-3 stadium flaskor om dagen, då är det såna där som rymmer 1,5 liter, ibland blir det 2 flaskor, ibland 3 :) första dagarna kissade jag som om jag hade hål i blåsan, gick till toan kanske varje halvtimme, tyckte det var jobbigt, men då tänkte jag på hur bra det är ist för att inte dricka vatten alls, som jag gjorde innan, jag drack typ bara 1 glas vatten till lunchen. Vatten hjälper kroppen rensa sig varje dag, och jag kan säga att inte bara kissandet blev regelbundet, utan nr 2 också, och innan hade jag verkligen problem med det :) så ja, vatten hjälper otroligt mycket när man ska gå ner i vikt, rensar ju kroppen från all skit :) men man ska inte överdriva, för då kan man dränka celler, har jag hört :)

2013-04-08 @ 10:23:55

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0